loading...
وینکل
وینکل بازدید : 30 جمعه 27 آبان 1401 نظرات (0)

مالکیت، کامل ترین حق مالی است که اشخاص ممکن است نسبت به اموال منقول یا غیر منقول داشته باشند. مطابق با ماده ۳۰ قانون مدنی هر مالک حق دارد نسبت به دارایی خود هر گونه تصرفی داشته باشد. مالکیت مالک نسبت به یک مال ممکن است در مورد عین، و یا منافع آن مال باشد. منظور از عین مال، موجودیت بیرونی مال است که آن را از دیگر اشیاء متمایز می سازد. مثلاً عین مال در مورد یک باب منزل مسکونی، بنای مشخصی می باشد که از آجر، آهن، چوب و … ساخته شده است. در مقابل منظور از منافع مال، قابلیت ها و استفاده های بالقوه ای هستند که ارزش اقتصادی داشته و در بسیاری از مواقع مورد معامله قرار می گیرند. برای مثال در مورد یک باب منزل مسکونی، حق سکونت، یکی از منافع مالی بنای مزبور محسوب می شود.

اثبات مالکیت یکی از موضوعات حقوقی اساسی در رابطه با اموال و دارایی های اشخاص در جامعه می باشد. مهمترین عامل تعیین کننده در نحوه اثبات مالکیت اموال، نوع اموالی می باشد که نسبت به آنها دعوای مالکیت طرح می گردد. از نظر یک تقسیم بندی اموال به منقول و غیر منقول تقسیم می گردند. اموال منقول اموالی هستند که بدون این که به خودشان یا محل قرار داشتن آنها آسیبی وارد شود، بتوان آن ها را از محل فعلی به جای دیگر انتقال داد. مداد، لباس و خودرو از اموال منقول به شمار می روند. در مقابل منظور از اموال غیر منقول اموالی می باشد که بدون آنکه به خودشان یا محل اتصالشان آسیبی وارد شود، نمی توان آنها را از محلشان جدا کرده و به جای دیگری انتقال داد. زمین اصلی ترین مال غیر منقول است. پُل، منزل، مغازه و … به اعتبار اتصالشان به زمین، به عنوان مصادیق اموال غیر منقول شناخته می شوند.

اثبات مالکیت اموال منقول و غیر منقول

مطابق با ماده ۳۵ قانون مدنی ایران، اثبات مالکیت اموال منقول اصولاً با استناد به قاعده ید صورت می گیرد. منظور از قاعده ید یا تصرف این است که هر کس مال منقولی را در دست داشته باشد، مالک آن مال محسوب می شود، مگر آنکه خلافش ثابت شود. بنابراین در مورد اموال منقول از قبیل کتاب و صندلی، از نظر قانون هر کسی که آن اموال را در تصرف داشته باشد، مالک آن محسوب می شود. ولیکن در خصوص برخی از دیگر اموال منقول مثل اتومبیل اثبات مالکیت این اموال با ارائه سند مالکیت صورت می گیرد.

در مورد اموال غیر منقول که اصطلاحاً ملک یا املاک نامیده می شوند، اثبات مالکیت ملک از اهمیت و ارزش اقتصادی بسیاری برخوردار است. با توجه به تصویب قوانین ثبتی متعدد، اصولاً می بایست در خصوص املاک، توسط دفاتر اسناد رسمی، سند مالکیت صادر گردد. با این حال دلایل اثبات مالکیت ملک، موارد متعددی را شامل می شود که در ادامه این نوشتار به بررسی برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

برخی از راهکار های قانونی اثبات مالکیت ملک

مطابق با قانون ثبت، در مورد املاکی که فرایند ثبت در دفاتر ثبتی در مورد آنها سپری شده باشد، قانوناً مالکیت ملک با کسی است که در دفاتر ثبت به عنوان مالک شناخته شود. اگر نام شخصی به عنوان مالک در دفاتر ثبت اداره ثبت نوشته شده باشد، دفاتر اسناد رسمی مکلف اند مطابق با قانون، به نام مالک، سند مالکیت صادر کنند. سند مالکیت که امروزه در دو نوع تک برگ و دفترچه ای ( منگوله دار سیم و سرب) رواج دارد، مدرکی است که نشان از مالکیت مالک نسبت به ملک معینی دارد. با این حال موضوعی که در این خصوص باید در نظر داشت این است که لزوماً مالکیت ملک به نفع کسی که به نام او سند مالکیت صادر شده است، محقق نمی باشد. بلکه ممکن است با وجود صدور سند مالکیت به نام شخصی، مالکیت آن با طرح دعوای اثبات مالکیت ملک به نفع شخص دیگری ثابت گردد.

یکی از شیوه های اثبات مالکیت ملک بدون سند، ارائه مبایعه نامه، قولنامه، قرارداد و سایر مدارکی است که انعقاد عقد بیع را گواهی می دهد. در صورتی که در مرجع صلاحیت دار ثابت گردد که مالک ( کسی که سند مالکیت به نام او صادر شده ) با انعقاد عقد بیع، ملک خود را به دیگری فروخته، قانوناً مالکیت آن ملک متعلق به کسی می باشد که به موجب عقد بیع مالک شده است. در نتیجه کسی که مبایعه نامه یا قولنامه معتبری در دست دارد، می تواند از آن به عنوان سند مالکیت، در دادگاه صالح اقامه دعوا نماید.

شیوه طرح درخواست اثبات مالکیت ملک

طرح درخواست اثبات مالکیت ملک، توسط مدعی مالکیت به عنوان خواهان، و بر علیه متصرف فعلی یا مالک سابق به عنوان خوانده انجام می گیرد. با توجه به این که موضوع این دعوا اموال غیر منقول است، بنابراین طبق ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان می بایست به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند. این امر به دلیل وجود اصل صلاحیت محلی در مورد دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در قانون ایران است. در نتیجه فرقی نمی کند، خوانده در کدام شهر اقامت داشته باشد، دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، دادگاه عمومی و حقوقی شهرستانی است که ملک در آنجا واقع می باشد. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، مستلزم نگارش و تقدیم دادخواست است. دادخواست برگه چاپی مخصوصی است که توسط خواهان یا نماینده او تنظیم شده و به دفتر دادگاه تحویل می گردد. در دادخواست موارد زیر باید قید گردد:

  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر اطلاعات شخصی خواهان.
  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر اطلاعات خوانده یا خواندگان.
  • موضوع: دعوای اثبات مالکیت ملک
  • بهای خواسته
  • دلایل و مدارک مورد استناد، از قبیل مبایعه نامه، قولنامه، دست نوشته و … .
  • در صورتی که دادخواست به نمایندگی یا وکالت از اصیل طرح شده باشد، مدرک اثبات کننده نمایندگی از قبیل وکالتنامه نیز می بایست در ضمن دادخواست به دفتر دادگاه تقدیم شود.

لازم به ذکر است که رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، منوط به پرداخت مبلغی به عنوان هزینه دادرسی می باشد. در خصوص دعوای اثبات مالکیت ملک، هزینه دادرسی در مرحله نخستین مطابق با هزینه دادرسی دعاوی مالی از قرار سه درصد بهای خواسته خواهد بود.

اثبات مالکیت ملک بدون سند

همانطور که اشاره شد در بسیاری از موارد ممکن است اثبات مالکیت ملک بدون سند، انجام گیرد. در مورد املاکی که سند مالکیت ندارند، یا سند مالکیت آن مفقود شده و … قانوناً می بایست از دیگر شیوه های اثبات مالکیت استفاده کرد. به طور کلی مالکیت یک ملک حتی ممکن است با قول لفظی مالک آن به دیگری انتقال یابد. همچنین ممکن است با انعقاد قولنامه یا مبایعه نامه در دفاتر مشاورین املاک و یا به شیوه دست نویس، قرارداد بیع را منعقد نمود.

نحوه اثبات مالکیت ملک بدون سند، به این صورت است که مدعی مالکیت ملک می بایست به دادگاه محل مراجعه نموده و دادخواست تقدیم کند. در مورد املاکی که سند مالکیت آنها صادر نشده است، تصمیم گیرنده نهایی در خصوص اثبات مالکیت ملک بدون سند، قاضی دادگاه می باشد. دادگاه مدارک و مستندات هر کدام از طرفین را بررسی نموده و بر مبنای آن رای اعلامی صادر می کند. رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی انجام می گیرد. علاوه بر اسناد و مدارک، دادگاه ممکن است قرار کارشناسی، معاینه محل و … صادر کند. چنانچه هر کدام از طرفین دعوای اثبات مالکیت ملک برای اثبات ادعای خود به شهادت شهود استناد نماید، دادگاه موظف به بررسی است. همچنین طرف مقابل می تواند شهود طرف مقابل را جرح نماید، یعنی نسبت به صلاحیت شهود برای شهادت دادن، ایراد وارد کند.

اثبات مالکیت ملک با شهود، مستلزم اعلام نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات هویتی شاهد است. همچنین کسی که در دعوای اثبات مالکیت ملک به شهادت شهود استناد می کند، می بایست نشانی محل اقامت شاهد مورد نظر را نیز به دادگاه اعلام نماید. تکلیف مدعی به اعلام نشانی محل اقامت شاهد، به این خاطر است که برای احضار شاهد می بایست ابلاغیه در محل اقامات او تحویل گردد.

شیوه اثبات مالکیت ملک قولنامه ای

چنانچه ملکی فاقد سند مالکیت باشد، انتقال آن معمولاً به شیوه قولنامه ای و با نگارش مبایعه نامه صورت می گیرد. مبایعه نامه معمولاً در دفاتر مشاور املاک، بر روی برگه های چاپی مخصوص و در سه نسخه تنظیم می گردد. خریدار و فروشنده ملک بدون سند، تعهدات، زمان و نحوه اجرای آن را با تنظیم مبایعه نامه تعیین می کنند. با استناد به ماده ۱۰ قانون مدنی و اصل آزادی قراردادی، طرفین بیع می توانند در ضمن مبایعه نامه، به طور آزاد بر سر نحوه اجرای تعهدات توافق نمایند. بنابراین در صورتی که در مبایعه نامه قید شده باشد که مالکیت ملک از همان ابتدای امضای مبایعه نامه به خریدار تعلق یابد، خریدار می تواند به استناد مبایعه نامه، دادخواست اثبات مالکیت ملک قولنامه ای را طرح نماید.

اصولاً اثبات مالکیت ملک قولنامه ای، با توجه به مفاد و مندرجات قولنامه (مبایعه نامه) انجام می گیرد. در این روش دادگاه با توجه به مفاد قرارداد، عرف محل وقوع قرارداد و سایر ادله و قرائن، در خصوص دعوای اثبات مالکیت ملک مورد دعوا تعیین تکلیف می نماید. در مورد اثبات مالکیت ملک قولنامه ای باید در نظر داشت، حکم دادگاه در این خصوص اعلامی است. منظور از حکم اعلامی، حکمی است که یک وضعیت حقوقی مثل مالکیت را اعلام می کند. در واقع حکم اعلامی خبر از وجود یک موقعیت حقوقی می دهد، و خود به تنهایی ایجاد کننده موقعیت حقوقی نیست. بنابراین در صورتی که دادگاه حکم به مالکیت خریدار نسبت به ملک را صادر کند، مالکیت خریدار نسبت به ملک از روز انعقاد قرارداد بیع برقرار خواهد بود، و نه از روز صدور حکم دادگاه. در نتیجه چنانچه از فاصله انعقاد عقد بیع تا زمان صدور حکم مالکیت خریدار، ملک دارای منافعی از قبیل میوه باشد، متعلق به خریدار خواهد بود.

چگونگی اثبات مالکیت ملک اوقافی

اثبات مالکیت ملک اوقافی از نظر حقوقی غیر ممکن نیست. ولیکن باید در نظر داشت که به طور کلی ملک وقف شده، مالک مستقلی ندارد. در واقع عقد وقف به معنای حبس کردن مالکیت مال است. یعنی در صورتی که ملکی وقف گردد، مالکیت مالک نسبت به آن زائل شده، ولیکن به مالکیت افراد جدیدی نیز نمی رسد. بلکه در عالم اعتبارات مالکیت ملک وقف شده، متعلق به کسی نیست، بلکه تنها منافعی که از ملک حاصل می شود، در راه معینی که مالک تعیین نموده، هزینه می شود. بنابراین هر چند املاک اوقافی ارزش اقتصادی دارند، اما مالک خاصی ندارند و در واقع مالکیت این اموال حبس گردیده است.

وقف یکی از عقود اسلامی بوده و معمولاً با اهداف خیرخواهانه از قبیل منافع عمومی، رشد دانش و … انجام می گیرد. با توجه به افرادی که منافع ملک وقف شده به آنها میرسد، وقف ممکن است بر محصور و یا بر غیر محصور باشد. منظور از وقف بر محصور این است که تعداد افرادی که از منافع مال موقوفه استفاده می کنند، محصور و قابل شمارش باشند. مثلاً ممکن است مالک یک باشگاه ورزشی، منافع آن را وقف اعضای یک تیم فوتبال مشخص بکند. در مقابل منظور از وقف بر غیر محصور این است که افرادی که منافع وقف برای آنها تعیین شده است، غیر قابل شمارش باشد. مثلاً ممکن است مالک یک کارخانه کلیه منافع آن را در راه حمایت از زوجین جوان وقف کرده باشد. در این صورت با توجه به این که همسران جوان قابل شمارش نیستند، وقف بر غیر محصور محسوب می شود.

نکات پایانی در خصوص مالکیت

مالکیت ملک، یک موضوع اعتباری است. یعنی در عالم اعتبارات مطرح می شود، نه در عالم واقع. بنابراین لزوماً کسی که متصرف یک ملک است، مالک آن ملک محسوب نمی شود. چرا که ممکن است مالکیت ملک متعلق به شخص دیگری باشد، ولی به جهتی مثل انعقاد قرارداد اجاره، فعلاً در تصرف مستاجر قرار دارد. یکی از نتیجه های مهم اعتباری بودن مالکیت این است که با فروش ملک، مالکیت آن از همان ابتدا به خریدار انتقال می یابد، حتی اگر فروشنده ملک را به خریدار تحویل نداده باشد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

چرا باید وکیل خود را از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور انتخاب کنیم؟

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از موسسه های حقوقی برتر در استان تهران است. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری با یک دیگر همکاری می کنند. علاوه بر این، در این موسسه تعداد زیادی مشاور حقوقی در حال فعالیت است. موکلین می توانند با مراجعه حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوران موسسه با تنظیم زمان ملاقات حضوری، با موکل جلسات مشاوره حضوری برقرار می کنند. در این جلسات موکل می تواند تمام سوالات خود را مطرح کند و پاسخ آن ها را از مشاوران موسسه دریافت کند.

وینکل بازدید : 25 چهارشنبه 25 آبان 1401 نظرات (0)

الزام به تنظیم سند رسمی ملک چیست؟ به طور کلی، مالکیت بر روی برخی از اموال باید همراه با انعقاد سند رسمی انجام شود. با این حال ممکن است فروشنده در زمان امضای قرارداد رسمی، حضور نداشته باشد. الزام به تنظیم سند رسمی ملک دعوی است که از جانب خریدار و با حکم دادگاه انجام شده و علیه فروشنده صادر می گردد.

الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

املاک، یکی از دارایی های مهمی است که مباحث حقوقی خود را دارد از جمله الزام به تنظیم سند رسمی ملک. برای بررسی این موضوع ابتدا لازم است به مبحث الزام به تنظیم سند رسمی بپردازیم. به طور کلی اسناد مالکیت دارای ۲ نوع هستند که می توان آن ها را به حالت های عادی و نیز رسمی طبقه بندی کرد. برای اسناد رسمی لازم است ثبت آنها نزد مامورین و نیز در دفاتر اسناد رسمی انجام گردند. غیر از این حالت را اسناد عادی می گویند. به واسطه ارزش بالایی که این گونه اسناد دارند، از آنها در قراردادها، عقود و غیره استفاده می شوند.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک یکی از نمونه های کاربردی استفاده از این نوع مدارک است. به طور کلی، الزام به تنظیم سند رسمی برای صدور این مدارک زمانی مهم می گردد که ما با موضوع مالکیت بر روی برخی دارایی ها مواجه هستیم که تنها با انجام این کار، مالکیت خریدار مستقر می شود. به عنوان مثال می توان به موارد مختلفی از این دارایی ها اشاره کرد که شامل معاملات املاک، اموال غیر منقول ذاتی مانند خودرو، موتور سیکلت و سهام شرکت ها است. زمانی که فروشنده به اختیار خود اقدام به تنظیم سند رسمی نکند، از سوی خریدار این الزام قانونی وجود دارد که از محاکم آن را طلب نماید. در این حالت دعوای دعوی الزام به تنظیم سند رسمی مطرح می گردد.

همچنین بخوانید بهترین وکیل ملکی تهران

بررسی الزام به تنظیم سند رسمی ملک

در مورد الزام به تنظیم سند رسمی ملک به این نکته مهم اشاره کردیم که مالکیت برای این قبیل دارایی ها صرفا با وجود سند رسمی اثبات می شود. آنچه که در عرف جامعه کنونی برای تنظیم سند رسمی ملک وجود دارد، در ۳ مرحله صورت می گیرد. مرحله اول امضا مبایعه نامه در دفتر املاک، مرحله دوم پرداخت بخشی از هزینه توسط خریدار و مرحله سوم پرداخت مابقی هزینه در زمان تنظیم سند رسمی از فروشنده است. اما الزام به تنظیم سند رسمی ملک در این ماجرا چه تداخلی دارد؟

الزام به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت زمانی رخ می دهد که در زمان موعود برای تنظیم قرارداد رسمی ملک، فروشنده حاضر نشود و این کار صورت نگیرد. در این موقعیت شما به عنوان خریدار باید یک نکته مهم را رعایت کنید. خریدار باید بتواند اصل وقوع بیع و نیز انتقال مالکیتی که از مال شما به فروشنده ارائه شده را برای قاضی اثبات کند. شما می توانید برای این کار از وکیل الزام به تنظیم سند رسمی کمک بگیرید. در این صورت است که می توانید دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک را علیه فروشنده اقامه کنید. حال نوبت دادگاه است که بیع را احراز کرده و نیز انتقال را قانونی بداند. سپس حکم به الزام فروشنده برای تنظیم قرارداد صادر می شود.

انواع الزام به تنظیم سند رسمی ملک

برای موضوع الزام به تنظیم سند رسمی ملک، می توان به دو مورد مهم اشاره کرد که عبارتند از:

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک وقفی

املاکی وجود دارند که به عنوان دارایی های وقفی شناخته می شوند. این نوع املاک می توانند با قیمت کمتری معامله گردند. مال وقفی، دارایی است که قابل انتقال و معامله نبوده و منافع آن برای عموم آزاد است. ملک وقفی توسط صاحب آن وقف می شود و در این صورت، اداره اوقاف آن را با اقساط ده ها ساله، به اشخاص دیگر واگذار می کند. همین موارد هستند که موجب شده تا نسبت به خرید آن تردیدهایی وجود داشته باشد. به همین خاطر سند اوقافی به مالک آنها تا زمان پرداخت این اقساط اختیار کاملی نمی دهد که منجر می شود تا نقل و انتقال بدون اجازه اوقاف میسر نباشد.

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

مسئله دیگر دربحث الزام به تنظیم سند رسمی ملک، املاک مشاعی هستند که در آنها مالک بیشتر از ۱ نفر می باشد. در این حالت به جای سند تفکیکی، هر کدام از مالکان دارای قولنامه ای هستند که در آن مقدار و سهم آنها تعیین شده است. به طور کلی برای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی باید گفت در صورتی که خریدار در دفترخانه حضور داشته اما فروشنده غایب باشد، ملک مشاعی به صورت رسمی به خریدار منتقل نمی شود. در این حالت خریدار بایستی با تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی به دادگاه اقدام کند.

مراحل انجام این درخواست به شرح زیر است:

  • مراجعه خریدار به دفتر خدمات الکترونیک قضایی،
  • ثبت نام در سامانه ثنا،
  • گردآوری مدارک از جمله اسناد خرید زمین و مدارک هویتی،
  • پرداخت هزینه دادرسی،
  • تکمیل فرم تعیین ارزش ملک به صورت منطقه ای،
  • تعیین زمان و مکان شعبه برای رسیدگی به دادخواست.

پرسش و پاسخ های متداول

در انتهای این مقاله راجع به الزام به تنظیم سند رسمی ملک می توان به چند سوال و جواب متداول پرداخت که عبارتند از:

  • برای دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک، به چه مدارکی نیاز داریم؟

از جمله مدارکی که در این بخش باید ذکر کرد، عبارتند از:

  1. مبایعه نامه و یا تصویری از مصدق قرارداد
  2. چک های پرداختی و تصویر مصدق فیش ها
  3. تصویر مصدق از گواهی عدم حضور
  4. قرارداد مشارکت در ساخت
  5. شهادت شهود
  6. استعلام گرفتن از اداره ثبت
  7. قرارداد پیش فروش
  8. قرار معاینه و نیز تحقیق محل
  9. آیا برای درخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک آپارتمان نیاز به گرفتن وکیل است؟

در این خصوص باید گفت این امر الزامی نیست. اما با این وجود در صورت پیچیدگی و نیز قوانین و حساسیت هایی که در این بخش وجود دارند، می توان برای طرح یا دفاع از خود، از یک وکیل استفاده کرد.

  • در صورت عدم ذکر تاریخ تنظیم سند در مبایعه نامه، امکان الزام به تنظیم سند برای فروشنده وجود دارد؟

این امر باید در مبایعه نامه انجام شود. در غیر این صورت لازم است دادخواستی برای تعیین زمان تنظیم سند از سوی دادگاه برای فروشنده ارائه شود.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

وکیل ملکی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

ممکن است شما نیز دچار مشکلات ملکی شده باشید و پیدا کردن راه چاره و مشورت با یک وکیل متخصص در این زمینه بتواند راه را برای شما هموار سازد. در این حالت بهترین وکیلی که می تواند شما را با قوانین پیچیده ی موجود آشنا کند، وکیل ملکی است. این گروه از وکلا در مورد دعاوی ملکی تخصص و تجربه ی فراوانی دارند و می توانند مسئولیت پرونده ی شما را به عهده بگیرند.

لازم به ذکر است که دعاوی ملکی، طیف وسیعی از دعاوی حقوقی می باشند که به اموال غیرمنقول و انسان ارتباط دارند. اموال غیر منقول نیز اموال و دارایی هایی هستند که امکان جابجاییِ مکان آنها وجود ندارد. در بعضی تقسیم بندی ها، این اموال شامل املاک و اراضی هستند. در تقسیم بندی های دیگر، برای هر یک از این عبارات، محدوده های خاصی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اراضی به محدوده ی داخلی یا خارجیِ شهر تقسیم می شوند! املاک را نیز به انواع تجاری یا مسکونی تفکیک می کنند.

ضرورت حضور وکیل ملکی در پرونده

در بسیاری از پرونده های مالی که احتمال ایجاد خطا در پرونده ممکن است برای برخی از افراد، به ناحق ضرر و زیانی ایجاد کند! و یا حتی سود و منفعتی به وجود بیاورد، حضور یک وکیل ملکی کاردان می تواند درصد خطا را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا که چگونگیِ طرح دعوا و آگاهی داشتن از روند پرونده، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهم تا اندازه ای تاثیرگذار است که می تواند در روند دادرسی و تعیین محدوده ی حق طرفین دعوا تغییرات جدی ایجاد کند. حتی در پرونده هایی که یک ملک مورد تصرف قرار می گیرد، وکیل متخصص تشخیص می دهد که این پرونده یک دعوای حقوقی تصرف عدوانی است و یا یک پرونده ی کیفری .

به علت وجود چنین قوانین پیچیده ای، تنها وکیل ملکی ارزش معاملاتی ملک را می داند! وی با استفاده از این علم و آگاهی به قوانین و تبصره های شهرداری و مالیاتی، در زمان مناسب از ابراز و ادله ی موجود استفاده می کند تا حق موکل خود را بازپس بگیرد. زیرا که در این دعاوی، تنها یک اشتباه کوچک و یا ناآگاهی، می تواند ضررهای مالی سنگینی را به افراد وارد کند.

ویژگی های یک وکیل ملکی خوب

یک وکیل ملکی خوب می بایست شخصی آگاه، صادق و با حسن نیت و همچنین دارای اخلاق برگزیده باشد. یک وکیل خوب باید بتواند در برابر موانع و مشکلاتی که در پرونده به وجود می آید، صبور باشد! و با عقل و درایت کافی، مسائل را تجزیه تحلیل نموده و با جمع آوری ادله ی محکمه پسند، راه حلی منطقی خلق نماید. وظیفه ی این وکیل، تحققِ حقوق موکل و جلوگیری از تضییع حقوق وی است. همچنین علاوه بر تسلط و آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه، باید بتواند آراء و رویه ی رایج دادگاه را به درستی پیش بینی کرده و در زمان مناسب، دلایل محکمی ارائه دهد. این وکلا علاوه بر ریزبینی و دقتی که به جزئیات پرونده دارند، با مشاوره هایی که به موکل خود می کنند، تمامی جوانب پرونده را برای موکل ترسیم می نمایند. همچنین با قلم شیوا و تسلطی که بر لوایح قانونی دارند، می توانند بهترین دادخواست و یا قرارداد را تنظیم نمایند.

سایر پرونده هایی که این وکلا می توانند بر عهده بگیرند

  1. پرونده های فسخ قرارداد: پایان دادن به یک قرارداد بین چند نفر.
  2. دعاوی خلع ید: درخواست خارج کردن متصرفان از ملک.
  3. دعوای تصرف عدوانی: این پرونده ها نیز مانند دعاوی خلع ید هستند و تنها در برخی جزئیات قانونی با یکدیگر تفاوت دارند.
  4. افراز ملک مشاع: تفکیک سهم هر یک از شرکا و صاحبان ملک.
  5. گرفتن دستور تخلیه ی ملک.
  6. دعاویسرقفلی: سرقفلی مبلغی است که مستاجر برای داشتن مالکیتِ منافعِ یک ملک، به موجر می پردازد. در این حالت، مالکیت ملک همچنان متعلق به موجر باقی خواهد ماند.
  7. دریافت اجاره های عقب افتاده.
  8. اخذ پایان کار برای ملک .
  9. پیگیری پرونده های اصل ۴۹ : پرونده هایی که در آن، ملک به تملک و تصرف نهادهای اجرایی درآمده است.
  • جرائم مربوط به مواد مخدر.
  • کمیسیون ماده ی ۵۶: پیگیری پرونده ی صاحبیناراضی و باغاتِ خارج از شهر و روستا که این املاک به صورت منابع ملی اعلام شده اند.
  • کمیسیون ماده ی ۱۲: پیگیری درخواست متقاضیان زمین، با توجه به تشخیص دادن زمین موات از زمین دایر و بایر.
  • پیگیری دعاوی شرکت ها: ثبت شرکت، تنظیم و انعقاد قراردادها و اظهارنامه ها، انجام کارهای حقوقی شرکت و ….
  • پیگیری پرونده های خانواده: دریافت مهریه، نفقه و اجرت المثل؛ دریافت حضانت فرزندان؛ استرداد جهیزیه؛ طلاق و …
  • پیگیری دعاوی انحصار وراثت.
  • الزام به انجام تعهدات موجود در یک قرارداد.
  • الزام به تنظیم اسناد رسمی مربوط به یک ملک ، پیگیری وضعیت پایان کار و همچنین نبودن خلافی در حین کار و…
  • اثبات مالکیت یک ملک با توجه به ماده ی ۳۵ قانون مدنی، اثبات مالکیت در املاکِ بدون سند و ….
  • تنظیم انواع قراردادها.

هزینه ی دادرسی ملکی

شغل وکالت، یک شغل آزاد به حساب می آید. بنابراین درآمد وکلا نیز براساس تعرفه های سالانه و به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می شود. حتی در برخی موارد، به علت توافقی بودن این مبلغ، وکیل می تواند مبلغ بیشتری نسبت به عرف موجود دریافت نماید. اما برای اینکه بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهتر است قبل از انتخاب یک وکیل، از افراد متخصص مشاوره بگیرید. سپس می توانید با آگاهی کامل، وکیل با سابقه و مرتبطی استخدام نمایید.

از آن جایی که تمامی املاک دارای قیمت معینی هستند، حق الوکاله وکیل ملکی نیز به صورت درصدی و براساس قیمت ملک یا زمین تخمین زده می شود. براساس تعرفه های سال جاری، حق الوکاله ی این وکلا به صورت زیر است:

  1. زمین یا ملکی با ارزش حداکثر ۵۰ میلیون تومان، ۸% ارزش ملک.
  2. زمین یا ملک ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی، ۷% ارزش ملک.
  3. زمین یا ملک ۲۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومانی، ۵% ارزش ملک.
  4. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۴% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.
  5. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۳% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.

پیدا کردن یک وکیل موفق در کلانشهر تهران

همانطور که همه می دانند پیدا کردن یک وکیل موفق و با تجربه در کلانشهر هایی مثل تهران بسیار دشوار است. در شهر های بزرگ به دلیل زیاد بودن وکلا، موکل سردرگم می شود. در واقع معیار های خود را از دست می دهد و انتخاب نادرست انجام می دهد. در این مواقع بهتر است از موسسه های حقوقی معتبر برای پیدا کردن وکیل خبره در زمینه پرونده خود کمک بگیرید.

چرا باید وکیل خود را از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور انتخاب کنیم؟

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از موسسه های حقوقی برتر در استان تهران است. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری با یک دیگر همکاری می کنند. علاوه بر این، در این موسسه تعداد زیادی مشاور حقوقی در حال فعالیت است. موکلین می توانند با مراجعه حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوران موسسه با تنظیم زمان ملاقات حضوری، با موکل جلسات مشاوره حضوری برقرار می کنند. در این جلسات موکل می تواند تمام سوالات خود را مطرح کند و پاسخ آن ها را از مشاوران موسسه دریافت کند.

در این موسسه رزومه وکلا در اختیار موکل قرار داده می شود!

یکی از مهم ترین مشخصات وکلای موسسه دادیاران عدالت پرور ارائه اطلاعات کامل در مورد رزومه وکلا است. در حین جلسات مشاوره حضوری که موکل با مشاورین موسسه برگزار می کند عنوان پرونده تشخیص داده می شود. سپس مشاوران موسسه موکل را به سمت یکی یا چند تا از وکلای با تجربه و موفق در زمینه موضوع پرونده هدایت می کنند. موکل با بررسی رزومه وکلا تصمیم می گیرد که کدام وکیل را انتخاب کند.

هدف از نگارش این محتوا چیست؟

هدف ما در این مقاله علاوه بر معرفی کردن بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران، شکل دادن معیار های ذهنی شما است. ما قصد داریم بهترین ویژگی هایی را که یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند داشته باشد به شما معرفی کنیم، زیرا بهترین انتخاب را زمانی می توانید انجام دهید که برترین معیار های ذهنی را داشته باشید. در ادامه محتوا چند مورد از مهم ترین ویژگی های یک وکیل کیفری خوب را مطرح می کنیم. برای یادگیری هر چه بهتر تا آخر محتوا با ما همراه باشید.

دریافت حق الوکاله منصفانه!

یکی از بزرگترین دغدغه های موکلان حق الوکاله است. یک وکیل خوب با هر زمینه تخصصی، باید انصاف را در دریافت حق الوکاله رعایت کند. وکلای موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از بهترین موسسه های حقوقی استان تهران هستند. از طرف دیگر موکل نیز باید انتظار دادن یک حق الوکاله ناچیز را نداشته باشد. حق الوکاله هیچ گاه نرخ مشخص و معینی ندارد و به یک سری ارزش وابسته است. این ارزش ها می توانند سواد علمی وکیل، سابقه کار و تجارب فوق العاده او در زمینه موضوع پرونده شما باشند.

وکیلی را که به شما ضمانت موفقیت می دهد انتخاب نکنید!

هرگز وکیلی را انتخاب نکنید که به شما در مورد نتیجه پرونده تضمین بدهد. حرفه وکالت با علوم دیگر مثل ریاضی و … متفاوت است. یعنی شما هرگز نمی توانید با نگاه به ظاهر قضیه پاسخ آن را به یقین بگویید. بلکه فقط می توانید برای حل پرونده حدس و گمان هایی داشته باشید. بنابراین اگر یک وکیل دارای اخلاق غیر حرفه ای، به شما در زمینه موفقیت در پرونده تضمین دهد، هرگز او را انتخاب نکنید.

نتیجه پرونده های حقوقی به چه چیزی بستگی دارد؟

نتایج پرونده به رویداد هایی که در مسیر پرونده اتفاق می افتد وابسته است. علاوه بر این نظر قاضی نیز بسیار مهم است. ممکن قضات پرونده تفسیر های متفاوتی از متن قانون استخراج کنند و رای های متفاوتی صادر کنند. هیچ کدام از وکلای با تجربه در مورد نتیجه پرونده به موکل خود ضمانت نمی دهند. آن ها با تلاش مداوم و با بهره بردن از هوش و ذکاوت خود، سعی می کنند نظر قاضی را جلب کنند.

وظیفه شناس بودن یک وکیل پایه یک دادگستری!

جدیت وکیل و تعهد او نسبت به پرونده ای که می پذیرد نیز بسیار مهم است. یک وکیل وظیفه شناس باید همواره پیگیر پرونده های موکلین خود باشد. به هیچ وجه نباید میان پرونده ها تبعیض قائل شود. گاهی اوقات بعضی از وکلا نسبت به پرونده هایی با حق الوکاله کم بی توجهی می کنند. این امر در واقع خیانت در حق الناس محسوب می شود و کاملا متضاد اخلاق کاری برای یک وکیل حرفه ای است.

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

همانطور که گفتیم موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور از یک تیم متخصص تشکیل شده است. وکلایی که در این موسسه فعالیت می کنند جمعی از بهترین وکلای استان تهران هستند. اگر یک پرونده حقوقی ناتمام در محکمه دارید و به دنبال یک وکیل مدافع برای پرونده خود هستید باید از ابتدای مسیر با یک وکیل خوب همکاری کنید. توجه کنید که استفاده از وکلای کم تجربه می تواند شما را به صورت غیر قابل برگشت از مسیر صحیح دور کند. در نتیجه بهترین راه کار همکاری با موسسات حقوقی با تجربه است. برای یافتن پاسخ سوالات خود و دریافت وقت مشاوره حضوری حتما با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید.

وینکل بازدید : 30 سه شنبه 24 آبان 1401 نظرات (0)

همانطور که همه می دانند پیدا کردن یک وکیل موفق و با تجربه در کلانشهر هایی مثل تهران بسیار دشوار است. در شهر های بزرگ به دلیل زیاد بودن وکلا، موکل سردرگم می شود. در واقع معیار های خود را از دست می دهد و انتخاب نادرست انجام می دهد. در این مواقع بهتر است از موسسه های حقوقی معتبر برای پیدا کردن وکیل خبره در زمینه پرونده خود کمک بگیرید.

چرا باید وکیل خود را از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور انتخاب کنیم؟

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از موسسه های حقوقی برتر در استان تهران است. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری با یک دیگر همکاری می کنند. علاوه بر این، در این موسسه تعداد زیادی مشاور حقوقی در حال فعالیت است. موکلین می توانند با مراجعه حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوران موسسه با تنظیم زمان ملاقات حضوری، با موکل جلسات مشاوره حضوری برقرار می کنند. در این جلسات موکل می تواند تمام سوالات خود را مطرح کند و پاسخ آن ها را از مشاوران موسسه دریافت کند.

در این موسسه رزومه وکلا در اختیار موکل قرار داده می شود!

یکی از مهم ترین مشخصات وکلای موسسه دادیاران عدالت پرور ارائه اطلاعات کامل در مورد رزومه وکلا است. در حین جلسات مشاوره حضوری که موکل با مشاورین موسسه برگزار می کند عنوان پرونده تشخیص داده می شود. سپس مشاوران موسسه موکل را به سمت یکی یا چند تا از وکلای با تجربه و موفق در زمینه موضوع پرونده هدایت می کنند. موکل با بررسی رزومه وکلا تصمیم می گیرد که کدام وکیل را انتخاب کند.

هدف از نگارش این محتوا چیست؟

هدف ما در این مقاله علاوه بر معرفی کردن بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران، شکل دادن معیار های ذهنی شما است. ما قصد داریم بهترین ویژگی هایی را که یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند داشته باشد به شما معرفی کنیم، زیرا بهترین انتخاب را زمانی می توانید انجام دهید که برترین معیار های ذهنی را داشته باشید. در ادامه محتوا چند مورد از مهم ترین ویژگی های یک وکیل کیفری خوب را مطرح می کنیم. برای یادگیری هر چه بهتر تا آخر محتوا با ما همراه باشید.

دریافت حق الوکاله منصفانه!

یکی از بزرگترین دغدغه های موکلان حق الوکاله است. یک وکیل خوب با هر زمینه تخصصی، باید انصاف را در دریافت حق الوکاله رعایت کند. وکلای موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از بهترین موسسه های حقوقی استان تهران هستند. از طرف دیگر موکل نیز باید انتظار دادن یک حق الوکاله ناچیز را نداشته باشد. حق الوکاله هیچ گاه نرخ مشخص و معینی ندارد و به یک سری ارزش وابسته است. این ارزش ها می توانند سواد علمی وکیل، سابقه کار و تجارب فوق العاده او در زمینه موضوع پرونده شما باشند.

وکیلی را که به شما ضمانت موفقیت می دهد انتخاب نکنید!

هرگز وکیلی را انتخاب نکنید که به شما در مورد نتیجه پرونده تضمین بدهد. حرفه وکالت با علوم دیگر مثل ریاضی و … متفاوت است. یعنی شما هرگز نمی توانید با نگاه به ظاهر قضیه پاسخ آن را به یقین بگویید. بلکه فقط می توانید برای حل پرونده حدس و گمان هایی داشته باشید. بنابراین اگر یک وکیل دارای اخلاق غیر حرفه ای، به شما در زمینه موفقیت در پرونده تضمین دهد، هرگز او را انتخاب نکنید.

نتیجه پرونده های حقوقی به چه چیزی بستگی دارد؟

نتایج پرونده به رویداد هایی که در مسیر پرونده اتفاق می افتد وابسته است. علاوه بر این نظر قاضی نیز بسیار مهم است. ممکن قضات پرونده تفسیر های متفاوتی از متن قانون استخراج کنند و رای های متفاوتی صادر کنند. هیچ کدام از وکلای با تجربه در مورد نتیجه پرونده به موکل خود ضمانت نمی دهند. آن ها با تلاش مداوم و با بهره بردن از هوش و ذکاوت خود، سعی می کنند نظر قاضی را جلب کنند.

وظیفه شناس بودن یک وکیل پایه یک دادگستری!

جدیت وکیل و تعهد او نسبت به پرونده ای که می پذیرد نیز بسیار مهم است. یک وکیل وظیفه شناس باید همواره پیگیر پرونده های موکلین خود باشد. به هیچ وجه نباید میان پرونده ها تبعیض قائل شود. گاهی اوقات بعضی از وکلا نسبت به پرونده هایی با حق الوکاله کم بی توجهی می کنند. این امر در واقع خیانت در حق الناس محسوب می شود و کاملا متضاد اخلاق کاری برای یک وکیل حرفه ای است.

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

همانطور که گفتیم موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور از یک تیم متخصص تشکیل شده است. وکلایی که در این موسسه فعالیت می کنند جمعی از بهترین وکلای استان تهران هستند. اگر یک پرونده حقوقی ناتمام در محکمه دارید و به دنبال یک وکیل مدافع برای پرونده خود هستید باید از ابتدای مسیر با یک وکیل خوب همکاری کنید. توجه کنید که استفاده از وکلای کم تجربه می تواند شما را به صورت غیر قابل برگشت از مسیر صحیح دور کند. در نتیجه بهترین راه کار همکاری با موسسات حقوقی با تجربه است. برای یافتن پاسخ سوالات خود و دریافت وقت مشاوره حضوری حتما با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید : وکیل پایه یک دادگستری

اگر به علت مشکلات حقوقی به دنبال یک وکیل ملکی مناسب هستید، مطالبی که در این محتوا گردآوری شده است، راهگشای شما خواهد بود.

وکیل ملکی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

ممکن است شما نیز دچار مشکلات ملکی شده باشید و پیدا کردن راه چاره و مشورت با یک وکیل متخصص در این زمینه بتواند راه را برای شما هموار سازد. در این حالت بهترین وکیلی که می تواند شما را با قوانین پیچیده ی موجود آشنا کند، وکیل ملکی است. این گروه از وکلا در مورد دعاوی ملکی تخصص و تجربه ی فراوانی دارند و می توانند مسئولیت پرونده ی شما را به عهده بگیرند.

لازم به ذکر است که دعاوی ملکی، طیف وسیعی از دعاوی حقوقی می باشند که به اموال غیرمنقول و انسان ارتباط دارند. اموال غیر منقول نیز اموال و دارایی هایی هستند که امکان جابجاییِ مکان آنها وجود ندارد. در بعضی تقسیم بندی ها، این اموال شامل املاک و اراضی هستند. در تقسیم بندی های دیگر، برای هر یک از این عبارات، محدوده های خاصی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اراضی به محدوده ی داخلی یا خارجیِ شهر تقسیم می شوند! املاک را نیز به انواع تجاری یا مسکونی تفکیک می کنند.

ضرورت حضور وکیل ملکی در پرونده

در بسیاری از پرونده های مالی که احتمال ایجاد خطا در پرونده ممکن است برای برخی از افراد، به ناحق ضرر و زیانی ایجاد کند! و یا حتی سود و منفعتی به وجود بیاورد، حضور یک وکیل ملکی کاردان می تواند درصد خطا را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا که چگونگیِ طرح دعوا و آگاهی داشتن از روند پرونده، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهم تا اندازه ای تاثیرگذار است که می تواند در روند دادرسی و تعیین محدوده ی حق طرفین دعوا تغییرات جدی ایجاد کند. حتی در پرونده هایی که یک ملک مورد تصرف قرار می گیرد، وکیل متخصص تشخیص می دهد که این پرونده یک دعوای حقوقی تصرف عدوانی است و یا یک پرونده ی کیفری .

به علت وجود چنین قوانین پیچیده ای، تنها وکیل ملکی ارزش معاملاتی ملک را می داند! وی با استفاده از این علم و آگاهی به قوانین و تبصره های شهرداری و مالیاتی، در زمان مناسب از ابراز و ادله ی موجود استفاده می کند تا حق موکل خود را بازپس بگیرد. زیرا که در این دعاوی، تنها یک اشتباه کوچک و یا ناآگاهی، می تواند ضررهای مالی سنگینی را به افراد وارد کند.

ویژگی های یک وکیل ملکی خوب

یک وکیل ملکی خوب می بایست شخصی آگاه، صادق و با حسن نیت و همچنین دارای اخلاق برگزیده باشد. یک وکیل خوب باید بتواند در برابر موانع و مشکلاتی که در پرونده به وجود می آید، صبور باشد! و با عقل و درایت کافی، مسائل را تجزیه تحلیل نموده و با جمع آوری ادله ی محکمه پسند، راه حلی منطقی خلق نماید. وظیفه ی این وکیل، تحققِ حقوق موکل و جلوگیری از تضییع حقوق وی است. همچنین علاوه بر تسلط و آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه، باید بتواند آراء و رویه ی رایج دادگاه را به درستی پیش بینی کرده و در زمان مناسب، دلایل محکمی ارائه دهد. این وکلا علاوه بر ریزبینی و دقتی که به جزئیات پرونده دارند، با مشاوره هایی که به موکل خود می کنند، تمامی جوانب پرونده را برای موکل ترسیم می نمایند. همچنین با قلم شیوا و تسلطی که بر لوایح قانونی دارند، می توانند بهترین دادخواست و یا قرارداد را تنظیم نمایند.

سایر پرونده هایی که این وکلا می توانند بر عهده بگیرند

  1. پرونده های فسخ قرارداد: پایان دادن به یک قرارداد بین چند نفر.
  2. دعاوی خلع ید: درخواست خارج کردن متصرفان از ملک.
  3. دعوای تصرف عدوانی: این پرونده ها نیز مانند دعاوی خلع ید هستند و تنها در برخی جزئیات قانونی با یکدیگر تفاوت دارند.
  4. افراز ملک مشاع: تفکیک سهم هر یک از شرکا و صاحبان ملک.
  5. گرفتن دستور تخلیه ی ملک.
  6. دعاویسرقفلی: سرقفلی مبلغی است که مستاجر برای داشتن مالکیتِ منافعِ یک ملک، به موجر می پردازد. در این حالت، مالکیت ملک همچنان متعلق به موجر باقی خواهد ماند.
  7. دریافت اجاره های عقب افتاده.
  8. اخذ پایان کار برای ملک .
  9. پیگیری پرونده های اصل ۴۹ : پرونده هایی که در آن، ملک به تملک و تصرف نهادهای اجرایی درآمده است.
  • جرائم مربوط به مواد مخدر.
  • کمیسیون ماده ی ۵۶: پیگیری پرونده ی صاحبیناراضی و باغاتِ خارج از شهر و روستا که این املاک به صورت منابع ملی اعلام شده اند.
  • کمیسیون ماده ی ۱۲: پیگیری درخواست متقاضیان زمین، با توجه به تشخیص دادن زمین موات از زمین دایر و بایر.
  • پیگیری دعاوی شرکت ها: ثبت شرکت، تنظیم و انعقاد قراردادها و اظهارنامه ها، انجام کارهای حقوقی شرکت و ….
  • پیگیری پرونده های خانواده: دریافت مهریه، نفقه و اجرت المثل؛ دریافت حضانت فرزندان؛ استرداد جهیزیه؛ طلاق و …
  • پیگیری دعاوی انحصار وراثت.
  • الزام به انجام تعهدات موجود در یک قرارداد.
  • الزام به تنظیم اسناد رسمی مربوط به یک ملک ، پیگیری وضعیت پایان کار و همچنین نبودن خلافی در حین کار و…
  • اثبات مالکیت یک ملک با توجه به ماده ی ۳۵ قانون مدنی، اثبات مالکیت در املاکِ بدون سند و ….
  • تنظیم انواع قراردادها.

هزینه ی دادرسی ملکی

شغل وکالت، یک شغل آزاد به حساب می آید. بنابراین درآمد وکلا نیز براساس تعرفه های سالانه و به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می شود. حتی در برخی موارد، به علت توافقی بودن این مبلغ، وکیل می تواند مبلغ بیشتری نسبت به عرف موجود دریافت نماید. اما برای اینکه بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهتر است قبل از انتخاب یک وکیل، از افراد متخصص مشاوره بگیرید. سپس می توانید با آگاهی کامل، وکیل با سابقه و مرتبطی استخدام نمایید.

از آن جایی که تمامی املاک دارای قیمت معینی هستند، حق الوکاله وکیل ملکی نیز به صورت درصدی و براساس قیمت ملک یا زمین تخمین زده می شود. براساس تعرفه های سال جاری، حق الوکاله ی این وکلا به صورت زیر است:

  1. زمین یا ملکی با ارزش حداکثر ۵۰ میلیون تومان، ۸% ارزش ملک.
  2. زمین یا ملک ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی، ۷% ارزش ملک.
  3. زمین یا ملک ۲۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومانی، ۵% ارزش ملک.
  4. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۴% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.
  5. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۳% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.

همچنین بخوانید : وکیل دعاوی ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارند و در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی می توان آنها را پیگیری کرد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

همچنین بخوانید : پرونده ملکی

منبع : موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

وینکل بازدید : 22 سه شنبه 24 آبان 1401 نظرات (0)

حکم تخلیه فوری از سوی دادگاه یا شورای حل اختلاف صادر می شود. اغلب این حالت زمانی اتفاق می افتاد که شخصی با رضایت کامل ملک خود را در اختیار مستأجر قرار دهد و بعد از پایان مدت اجاره خواهان تخلیه ملک خود شود. حال اگر مستأجر از تصرف ملک دست نکشد و آن را تخلیه نکند مالک می تواند با مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقاضای تخلیه فوری ملک را مطرح کند. واژه تخلیه در قانون به دو صورت معنی می شود. اول اینکه به معنی صرفه نظر از چیزی و خالی کردن آن است و دوم به معنی دست کشیدن شخص مستأجر از ملک اجاره شده است. لازم به ذکر است که تخلیه فوری باید به نحوی انجام بگیرد که ملک بدون کم و کاست در اختیار مالک قرار بگیرد.

شرایط تخلیه فوری مستأجر

برای اخذ حکم تخلیه فوری شرایطی لازم است که عبارت اند از:

● مدت اجاره پایان گرفته باشد.

● دو نسخه از اجاره نامه در دسترس باشد به این معنی که دو نسخه تنظیم شده باشد.

● نسخه های اجاره نامه تنظیم شده باید به امضای مالک و مستأجر رسیده باشند.

● نسخه های تنظیم شده اجاره نامه باید به امضاء دو نفر شاهد رسیده باشند.

● اجاره نامه دارای مدت باشد.

● مبلغ ودیعه از طرف مالک به مستأجر پرداخت شد ه باشد.

●مبلغ ودیعه به حساب دادگاه واریز شده باشد.

مراحل اخذ حکم تخلیه فوری

برای گرفتن حکم تخلیه فوری و اجرایی کردن آن باید مراحلی را طی کرد. در اولین مرحله لازم است مالک دادخواست خود را در قالب دعوا تنظیم کرده و آن را بر روی فلش یا سی دی ذخیره کند. سپس لازم است شخص خواهان یا مالک نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا اقدام کند. زیرا در صورت عدم ثبت نام در این سامانه امکان ثبت دعوا وجود ندارد. بعد از طی این مرحله موجر برای دریافت حکم مربوطه نیاز به ثبت دادخواست خود از طریق یکی از دفاتر الکترونیکی قضایی دارد. زیرا تنها در این حالت است که دادخواست او به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. بعد از دریافت دادخواست توسط شورا اگر امکان رسیدگی به آن در شورا وجود داشته باشد به آن رسیدگی می شود. در مرحله نهایی جهت دریافت حکم، لازم است مالک به بخش اجرای حکم شورا مراجعه کرده تا حکم صادر شده به مرحله اجرا در بیاید.

همچنین بخوانید وکیل ملکی دادیاران عدالت پرور

نکته مهم در خصوص صدور این حکم

نکته حائز اهمیت در رابطه با دریافت و صدور حکم تخلیه فوری آن است که در صورت خواست مستأجر شورای حل اختلاف یا دادگاه مهلتی برای او در نظر خواهند گرفت. مدت زمان مهلت تخلیه معمولاً ۳۰ روز است و مستأجر در این مدت باید نسبت به تخلیه ملک و در اختیار قرار دادن آن به مالک اقدام فوری انجام دهد.

مدت زمان لازم جهت گرفتن حکم تخلیه فوری

به طور کلی برای گرفتن حکم تخلیه فوری از دادگاه یا شورای حل اختلاف به یک ماه زمان نیاز است. البته این زمان یک زمان تقریبی است که قطعیت ندارد. همچنین لازم است یادآوری شود که به لحاظ قانونی زمان مشخص و معلومی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

مدت زمان تخلیه ملک بعد از صدور و ابلاغ حکم

بعد از رسیدگی به دادخواست فرد موجر در دادگاه و صدور رأی مبنی بر حکم تخلیه فوری ملک، مستأجر به مدت ۱۰ روز مهلت دارد تا ملک را تخلیه کند. در غیر این صورت دادگاه خود وارد عمل شده و ملک را از تصرف مستأجر آزاد می کند.

تفاوت حکم تخلیه با دستور تخلیه

تفاوت اصلی میان دستور با حکم تخلیه فوری در نحوه صدور حکم و مراحل آن است. به این معنی که در دستور تخلیه جلساتی مبنی بر رسیدگی به دادخواست تشکیل نمی شود. در حالی که در رابطه با حکم تخلیه جلساتی جهت رسیدگی تشکیل می شود و بعد از رسیدگی های لازم حکم صادر و اجرایی خواهد شد.

 در چه صورتی مالک مجاز به گرفتن حکم تخلیه فوری است

به طور معمول مالک در چهار حالت ممکن می تواند نسبت به اخذ حکم تخلیه فوری اقدام کند که عبارت اند از:

●      پایان یافتن مدت اجاره:

در صورتی که مدت تعهد نامه یا قرارداد اجاره به پایان رسیده باشد و اقدامی برای تمدید آن صورت نگرفته باشد همچنین مستأجر ملک را تخلیه نکرده و توجهی به خواست مالک ننماید. شخص موجر می تواند برای اخذ حکم مربوطه اقدام کند.

●      استفاده از ملک توسط مستأجر جهت انجام اعمال خلاف کارانه و غیر قانونی:

در صورتی که مستأجر ملک را با هدف انجام اعمال تبهکارانه اجاره کرده باشد و از آن به همین منظور استفاده کند. موجر مجاز است حتی پیش از به پایان رسیدن مدت اجاره حکم مذبور را از دادگاه دریافت کند.

●      عدم پرداختن اجاره بها به مدت سه ماه:

در چنین حالتی نیز مالک اختیار خارج کردن ملک خود از دست مستأجر را دارد و این یکی از حقوقی است که قانون برای او در نظر گرفته است. در چنین حالتی مالک می تواند بعد از گذشت ۱۰ روز از سومین ماهی که مستأجر اجارۀ ملک را پرداخت نکرده باشد نسبت به تنظیم دادخواست حکم تخلیه اقدام کند. البته مستأجر با پرداخت اجاره عقب افتاده خود در ظرف مدت ۱۰ روز می تواند از وقوع این کار جلوگیری کند. لازم به ذکر است که مستأجر تنها یک مرتبه قادر به جلوگیری از اجرای این حکم با پرداخت اجاره عقب افتاده خود است. در غیر این صورت و بعد از پایان مهلت ۱۰ روزه حکم تخلیه اجرایی می شود.

●      انتقال مال اجاره شده به غیر:

انتقال مال به شخص غیر یکی دیگر از دلایلی است که مالک می تواند با استناد به آن خواستار حکم تخلیه از دادگاه شود. در صورتی که مستأجر بدون رضایت و اجازۀ مالک ملک او را در اختیار شخص دیگری قرار دهد و یا به او اجاره دهد، موجر مجاز به ارائه دادخواست صدور حکم تخلیه به دادگاه یا شورای حل اختلاف است.

جهت مشاهده بهترین وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید

سخن پایانی

حکم تخلیه فوری از جمله موارد حقوقی است که تنها از طریق مراجع قانونی امکان پذیر است. از آنجا که مسائل حقوقی معمولاً پیچیده و زمان بر هستند. لذا بهتر است برای تنظیم دادخواست مربوطه و پیگیری آن در دادگاه یا شورای حل اختلاف از یک وکیل متخصص کمک گرفت.

وینکل بازدید : 23 چهارشنبه 18 آبان 1401 نظرات (0)

ابطال سند رسمی یک دعوای حقوقی است که طی آن شخصی خواهان باطل کردن و بی اثر کردن سند رسمی ملک یا املاک است. به طور کلی این اقدام زمانی صورت می گیرد و طرح چنین دعوایی زمانی قانونی است که ملک به چند نفر فروخته شده باشد. همچنین سند ملک مطابق با قوانین و مقررات ثبت اسناد رسمی صادر نشده باشد. گاهی اوقات هم ممکن است یک ملک دارای دو سند باشد. در اینجا لازم است یادآور شویم که یک مالک زمانی مالکیتش قانونی خواهد شد که ملک به نام او به ثبت رسیده باشد و یا از طریق سهم الارث به او رسیده باشد.

شرایط ابطال سند رسمی

برای اقدام در جهت ابطال سند رسمی باید شرایط خاصی فراهم و مهیا باشد و بر اساس آن ها عمل کرد. در غیر این صورت هر گونه تلاشی برای باطل کردن اسناد رسمی بی نتیجه و غیر قانونی خواهد بود. برخی از این شرایط عبارت اند از:

اسناد غیر واقعی و غیر قانونی

ابطال سند رسمی چگونه انجام می شود؟ هرگاه اسناد موجود درباره یک ملک غیر واقعی باشند و افراد بدون طی مراحل قانونی به صورت غیر قانونی اسناد را تنظیم کرده باشند. می توان نسبت به باطل کردن این اسناد حتی اگر در ظاهر رسمی باشند اقدام کرد.

اسنادی که از طریق غیر قانونی و کلاه برداری صادر شده باشند

قطعاً در چنین مواردی باید فوراً نسبت به ابطال سند رسمی اقدام کرد و دادخواست حقوقی خود را به مراجع حقوقی ارجاع داد. هر چند گاهی هم ممکن است افراد از طریق دادخواست کیفری اقدام کنند و در مراجع کیفری موفق به ابطال سند شوند. اما به طور معمولاً مراجع حقوقی صلاحیت رسیدگی به چنین شکایت و دعواهایی را دارند.

همچنین مشاهده کنید بهترین وکیل ملکی

اسناد مجهول

آیا ابطال سند رسمی شامل اسناد مجهول می شود؟ اسناد مجهول زمانی به وجود می آیند و به ثبت می رسند که افراد فرصت طلب به اوراق و مهرهای دولتی دسترسی پیدا کنند. سپس اسناد را به نام خود و یا به نام سایر افراد به ثبت برسانند. بنابراین هرگاه این افراد موفق به جعل سند شده باشند و خود را مالک یک ملک معرفی کنند و ملک را به فروش برسانند. مالک اصلی و یا شخص خریدار می تواند نسبت به باطل شدن سند رسمی همان ملک اقدام قانونی انجام دهد.

اسناد مالکیت معارض

هرگاه ملکی دارای سند مالکیت معارض باشد و درباره کل ملک و یا قسمتی از آن دو بار سند صادر شده باشد می توان برای ابطال سند رسمی آن وارد عمل شد. سند مالکیت معارض سندی است که همه یا بخشی از سند مالکیت پیشین را شامل شود و تمام یا بخشی از یک ملک در قالب دو سند مالکیت باشد. حال سند مالکیتی که آخرین بار صادر شده است را سند معارض می گویند.

ابطال اسنادی که بری تضمین به دارنده سند سپرده یا منتقل شده باشد

گاهی اوقات ممکن است شخصی به دلیل ناتوانی مالی و از روی نیاز از فردی تقاضای وام و یا قرض کند. در برابر نیز شخص وام دهنده از فرد متقاضی تقاضای پشتوانه و تضمین نماید. حال شخص متقاضی وام به عنوان تضمین اقدام به تنظیم قولنامه عادی ملک خود اعم از خانه، مغازه و یا زمین به نام وام دهنده می کند. اما شخص وام دهنده او را وادار به تنظیم قرارداد رسمی می کند. در چنین شرایطی ممکن است که وام گیرنده تمام قرض خود را پرداخت کند. با این حال قرض دهنده از باز گرداندن مال و تضمین داده شده به او خودداری کند و سند رسمی که در دست دارد سوء استفاده کند. در این حالت مالک یا همان وام گیرنده می تواند نسبت به باطل کردن سند اقدام کند.

انتخاب وکیل پایه یک دادگستری از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

نکات مهم درباره ابطال سند رسمی

برای ابطال سند رسمی لازم است چند نکته کلیدی و مهم را مورد توجه قرار داد که عبارت اند از:

●      بسیاری از اسناد و اسناد موجود در چهارچوب یک قرارداد تنظیم می شوند اما باید آگاه بود که هر سندی قرار داد به شمار نمی آید.

●      در رابطه با اسناد رسمی ادعای انکار و تردید وارد نیست. به این معنی که این ادعاها نمی توان طرح دعوا کرد. بلکه افراد تنها با ادعای جعل بودن سند می توانند نسبت به باطل کردن آن ها اقدام کنند.

●      در اکثر موارد تنها دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به دعوای ابطال سند را دارد، دادگاهی است که در محل تنظیم سند واقع شده است.

●      دادخواست ابطال اسناد رسمی یک دادخواست و دعوای غیر مالی است. به همین دلیل شخص خواهان جدای از ارزش سند باید خواهان هزینه دادرسی را نیز پرداخت کند.

●      بعد از باطل شدن سند تمامی رابطه مالک و ملک به زمان پیش از تنظیم سند برمی گردد.

دادگاه ذی صلاح برای رسیدگی به موضوع ابطال سند رسمی

در رابطه با دادگاه ذی صلاح برای رسیدگی به دعوای ابطال سند رسمی باید گفت که گاهی ممکن است دادگاه صالح بر اساس موضوع دادخواست متغیر باشد. مثلاً درباره دعوای حقوقی در رابطه با امور مالکیت و همچنین مال غیرمنقول مانند تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت دادگاه اصلح دادگاهی است که مال غیرمنقول در حوزه آن قرار دارد. حتی اگر شخص هرچند که خوانده در یک شهر و محل دیگر ساکن باشد. در برخی از موارد مانند رسیدگی به دعوای سند معارض به دلیل وجود دو سند هم زمان، امور رسیدگی به دادخواست دارنده آخرین سند مالکیت بر دادخواست مالک سند اولی مقدم تر است. لازم به ذکر است که چنین حالتی تنها در رابطه با اسناد معارض روی می دهد و در اکثر موارد دادگاه واقع شده در محل ملک مسئول رسیدگی به دعوا خواهد بود.

سخن پایانی

برای ابطال سند رسمی باید بدانیم معمولاً اسناد به دو شکل عادی و رسمی وجود دارند. اسناد رسمی اسنادی هستند که زیر نظر حاکمیت، مراجع دولتی و تحت نظر مراجع قانونی به ثبت رسیده اند. همچنین بر اساس قوانین مربوطه و با طی مراحل قانونی دولت و اداره و نهادهای دولتی ذی ربط آن ها را به رسمیت شناخته اند. حال اگر اسناد موجود از چنین قابلیت ها و ویژگی هایی برخوردار نباشند و با توجه به موارد ذکر شده به ثبت نرسیده باشند در جمله اسناد جعلی قرار می گیرند. در نتیجه می توان نسبت به ابطال آن ها و با ارائه ادله و شواهد محکمه پسند اقدام قانونی انجام داد.

منبع : همه چیز درباره ابطال سند رسمی

وینکل بازدید : 30 سه شنبه 17 آبان 1401 نظرات (0)

اعتراض ثالث اصلی و طاری دو نوع اعتراض ثالث هستند که مطابق با ماده ۴۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی تعیین شده اند. بر خلاف باور عموم این دو اعتراض با یکدیگر متفاوت هستند و دارای احکام مخصوص به خود هستند. به طور خلاصه باید گفت که اعتراض ثالث طاری در جریان یک دعوا مطرح می شود اما اعتراض ثالث اصلی از همان فرایند اولیه اعتراض توسط شخص ثالث انجام می شود.

منظور از اعتراض ثالث اصلی و طاری چیست؟

در تعریف اعتراض ثالث اصلی و طاری باید گفت که اعتراض ثالث اصلی عبارت است از اعتراض فرد سوم به رأی که در جریان دادگاه و طی دعوای میان دو نفر برعلیه و به ضرر او صادر شده است. اعتراض طاری نیز یکی از روش های اعتراضی است که توسط شخص ثالث مطرح می شود. زمانی این اعتراض مطرح می شود که یکی از طرفین دعوا به رأیی که پیش تر در دادگاه صادر شده و طرف مقابل در جریان دادرسی جهت ثابت کردن ادعای خود آن را به عنوان ادله مطرح کرده باشد. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که این دو اعتراض در عین متفاوت بودن با مفهوم دادخواست و دعوای ثالث اصلی و طاری نیز متفاوت هستند.

نکته: زمانی که شخص سوم در جریان دعوای اولیه میان طرفین دعوا حضور نداشته باشد و به کل از آن بی خبر باشد و رأی دادگاه به زیان او صادر شده است. سپس در جریان دادرسی از رأی صادر آگاه شود و نسبت به آن اعتراض کند به آن اعتراض شخص ثالث طاری گفته می شود.

همچنین بخوانید بهترین وکیل ملکی

مهلت اعتراض ثالث اصلی و طاری چقدر است؟

نکته بسیار مهمی که در خصوص اعتراض ثالث اصلی و طاری وجود دارد آن است که قانون گذار جهت اعتراض مهلت و زمان مشخصی مقرر نکرده است. زیرا شخص ثالث در جریان دعوایی که پیش تر اقامه شده و همچنین از حکم صادره بی اطلاع بوده است حکمی از سوی دادگاه برای او ارسال نمی شود. به همین دلیل نمی توان مهلتی جهت اعتراض او تعیین کرد. زیرا زمان دقیق اطلاع او از حکم صادر شده برای مراجع قضایی محرز و قابل تشخیص نیست. با این تفاسیر شخص ثالث اصلی و طاری هر زمان که مایل باشند می توانند نسبت به رأی صادر شده برعلیه خود اعتراض کنند.

نحوه اعتراض ثالث اصلی و طاری چگونه است؟

نحوه اعتراض ثالث اصلی و طاری اندکی با هم متفاوت است. اعتراض ثالث اصلی به این صورت است که هر زمان شخص خوانده و یا محکوم علیه از حکم صادر شده توسط دادگاه آگاه نباشد و تنها زمانی مطلع شود که حکم به مرحله اجرا در آمده باشد می تواند بر اساس مراحل قانونی نسبت به آن اعتراض کند. اما مراحل اعتراض کدم اند و چگونه طی می شوند؟ در جواب باید گفت که لازم است ابتدا محکوم علیه به صورت رسمی دادخواست اعتراض ثالث خود را به دادگاه تقدیم کند. با ارائه دادخواست مربوطه دادگاه درباره آن رأی صادر می کند. لازم به ذکر است که خوانده و خواهان باید همان افرادی باشند که پیش تر به دادگاه فرا خوانده شده اند.

اما چگونگی انجام اعتراض ثالث طاری به این صورت است که اگر یکی از طرفین دعوا در جریان برگزاری جلسه دادگاه بخواهد اعتراض کند. و این اعتراض برای اثبات بر حق بودن خود باشد. حال اگر طرف مقابل هم برای دفاع از حق خود به دلایل و ادله طرف دیگر معترض باشد و اعتراض کند. حالت اعتراض طاری رخ می دهد.

نکته: در اعتراض ثالث اصلی باید دادخواستی را تنظیم و به دادگاه ارائه داد. این در حالی است که در اعتراض ثالث طاری نیازی به طرح دادخواست نیست.

انواع دادخواست اعتراض ثالث اصلی

انواع دادخواست اعتراض ثالث اصلی و طاری به سه نوع طرح می شوند که عبارت اند از:

● اعتراض نسبت به حکم صادره از سوی دادگاه.

●      اعتراض به توقیف ملک مورد مناقشه.

●      اعتراض درباره تصمیم واحد ثبتی برای افراز.

مراجع ذی صلاح در رسیدگی به اعتراض شخص ثالث اصلی و طاری

دادگاه ذی صلاح برای رسیدگی به اعتراض ثالث اصلی و طاری چه از طریق تنظیم دادخواست باشد و یا بدون طرح دادخواست در سه دادگاه ذیل قابل رسیدگی است.

●      دادگاه بدوی یا اولیه که به دادگاه عمومی یا انقلاب معروف است. رسیدگی در این دادگاه در صورتی انجام می شود که رأی صادره از طرف خود دادگاه به طرفین دعوای مربوطه اعلام شده باشد.

● دادگاه تجدید نظر که معمولاً بعد از صدور رأی در دادگاه بدوی تشکیل می شود.

●      دیوان عالی کشور که معمولاً زمانی تشکیل می شود که از یک حکم فرجام خواهی شده باشد.

اهمیت اعتراض ثالث اصلی و طاری

به طور حتم اعتراض ثالث اصلی و طاری و همچنین رسیدگی به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا حکم صادره از سوی دادگاه تنها درباره طرفین دعوا یعنی خواهان و خوانده قابل اجرا است. بنابراین در خصوص حق و حقوق دیگران به صورت بی طرف عمل می کند. واقعیت امر این است که گاهی حکم دادگاه افرادی غیر از طرفین دعوا را درگیر پرونده و حکم صادر شده می کند. حتی در بسیاری مواقع حکم صادر شده برای رسیدگی به دعوای دو نفر در دعوای افراد دیگری تأثیرگذار است. بنابراین شخص قانون گذار راهی را تعیین کرده تا شخص ثالث که در دعوای دیگران متضرر شده است بتواند اعتراض کند. و این روش اعتراض ثالث نام دارد. این حق به عنوان حق مسلم برای فردی در نظر گرفته شده که بدون حضور در دادگاه محکوم شده است. زیرا شخص ثالث بدون حضور در دادگاه و بدون برخورداری از شرایط دفاع از حق خود محکوم شده است.

همچنین بخوانید بهترین وکیل پایه یک دادگستری

سخن پایانی

اعتراض ثالث اصلی و طاری جزء دعواهای حقوقی هستند که قانون گذار آن ها را برای فردی غیر از خواهان و خوانده دعوا در نظر گرفته اند. اعتراض ثالث اصلی و اعتراض طاری دو مقوله جدا از هم هستند که مراحل انجام آن ها نیز با هم متفاوت هستند. بنابراین بهتر است برای انجام و طی پروسه چنین اعتراض هایی از تجربه یک وکیل متخصص استفاده شود. زیرا وکلای متخصصی که در این باره فعالیت می کنند با تمامی مراحل پیش روی آشنا بوده و به خوبی می توانند افراد را راهنمایی کنند.

منبع : اعتراض ثالث اصلی و طاری چیست؟

وینکل بازدید : 23 یکشنبه 15 آبان 1401 نظرات (0)

به طور کلی هرگونه هزینه ای که برای استفاده از ملک، باید به دولت یا دیگر سازمان ها مثل شهرداری پرداخت شود را بدهی های ملکی می گویند. مالیات بر ملک، قبض آّب، برق، گاز، عوارض شهرداری، جریمه های ساخت و ساز موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و … برخی از بدهی های ملک به شمار می روند. اصولاً مالکی که ملک را در تصرف دارد و حقوق مالکانه خود را نسبت به آن اجرا می کند، مسئول پرداخت هزینه ها و بدهی های ملک می باشد. معمولاً هر کدام از بدهی های ملکی می بایست در ظرف مدت زمان مشخصی که قانون تعیین می کند، پرداخت شوند. برای مثال مهلت پرداخت مالیات بر املاک معمولاً تا پایان سال مالی است.

همچنین بخوانید وکیل دعاوی ملکی

چنانچه مالک ملک نسبت به فروش آن اقدام نماید، در ضمن قرارداد یا مبایعه نامه طرفین ممکن است در خصوص مسئولیت پرداخت بدهی های ملک به شکل خاصی توافق نمایند. مثلاً ممکن است توافق کنند که مسئولیت پرداخت تمام بدهی های پیشین ملک، با خریدار است. همچنین طرفین ممکن است پرداخت بدهی های ملک را میان خود تقسیم کنند یا به هر نحو دیگری در مورد آن تعیین تکلیف نمایند. این موضوع از ماده ۱۰ قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها برداشت می شود. به موجب اصل آزادی قراردادها، طرفین می توانند در مورد تعهدات قراردادی از قبیل پرداخت بدهی های ملک، تنظیم سند رسمی و … تراضی نمایند.

در صورتی که مبایعه نامه نسبت به تعیین مسئول پرداخت بدهی های ملک ساکت باشد، مسئولیت پرداخت بدهی هایی که پیش از انتقال مالکیت به خریدار حادث شده، با فروشنده (مالک سابق) می باشد. اما اگر بدهی های ملکی پس از انعقاد قرارداد و انتقال مالکیت ملک حادث شد، مسئولیت پرداخت آن با خریدار (مالک جدید) است.

دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک

همانطور که اشاره شد اصل بر این است که بدهی های ملک را باید مالک آن پرداخت کند. در مواردی ممکن است بدهی هایی که در زمان مالکیت مالک سابق حادث شده، برای خریدار معلوم نباشد و این بدهی ها پس از انتقال مالکیت مطالبه شوند. برای مثال ممکن است مالک جریمه های اضافه ساخت را پرداخت نکرده باشد. در این شرایط هرچند رابطه حقوقی مالک سابق با ملک خاتمه پیدا کرده است، لیکن مسئولیت پرداخت بدهی های ملک همچنان با مالک سابق و بر عهده او است. در نتیجه چنانچه مالک سابق از پرداخت بدهی های ملک خودداری نمود، مالک جدید می تواند بر علیه او در دادگاه عمومی حقوقی طرح دعوا کند.

جهت طرح دعوای الزام مالک به پرداخت بدهی های ملک، با توجه به غیر منقول بودن موضوع دعوا، خواهان می بایست به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مراجعه نماید. به طور کلی هرگاه موضوع دعوا، اموال غیر منقول از قبیل زمین، آپارتمان و … باشد، برای طرح دعوای حقوقی، خواهان می بایست دعوا را در دادگاهی اقامه نماید که ملک موضوع دعوا در حوزه قضایی آن قرار دارد. برای مثال چنانچه محل وقوع ملک اصفهان باشد، برای اقامه دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک باید به دادگاه عمومی و حقوقی شهرستان اصفهان مراجعه کرد.

طرح دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک مستلزم نگارش و تقدیم دادخواست به دادگاه است. دادخواست برگه چاپی مخصوصی است که باید موارد زیر در آن قید گشته و به امضای خواهان برسد:

  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر مشخصات هویتی خواهان.
  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر مشخصات هویتی خوانده.
  • موضوع دعوا که در این مورد عبارت است از: الزام به پرداخت بدهی های ملک.
  • بهای خواسته
  • مدارک و مستندات دعوا از قبیل مبایعه نامه و …

شیوه اجرای حکم محکومیت به پرداخت بدهی های ملک

با تحویل دادخواست توسط مدیر دفتر و ارائه رسید به خواهان، رسیدگی به دعوا آغاز می گردد. مدیر دفتر پرونده را به نظر قاضی رسانده و در صورتی که کامل باشد، قاضی دستور تعیین وقت رسیدگی را صادر می کند. سپس مدیر دفتر نسبت به تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ احضاریه به خواهان و خوانده اقدام می کند. حداقل بین روز ابلاغ تا روز رسیدگی می بایست پنج روز فاصله باشد. پس از تشکیل جلسه رسیدگی دادگاه دلایل و مستندات خواهان و خوانده را بررسی می کند و نسبت به صدور قرارهای مورد نیاز از جمله قرار معاینه محلی، قرار کارشناسی و … اقدام می نماید.

پس از اعلام ختم دادرسی، قاضی موظف است فی المجلس یا اگر نشد نهایتاً تا یک هفته نسبت به صدور رای اقدام نماید. چنانچه دادگاه حکم محکومیت مالک به پرداخت بدهی های ملک را صادر نمود، مالک موظف است ظرف مدت معینی (ده روز پس از ابلاغ حکم) نسبت به پرداخت بدهی های ملک مبادرت به عمل آورد. اگر محکوم علیه از پرداخت بدهی های ملک خودداری نماید، مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، بدهی های مورد حکم از سایر اموال و دارایی محکوم علیه وصول می شود. طبق ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی چنانچه محکوم علیه بدون عذر موجه از پرداخت محکوم علیه خودداری نماید، به درخواست محکوم له زندانی می شود تا این که یا محکوم به را پرداخت نماید، یا مالی از او پیدا شود که بتوان نسبت به وصول محکوم به از آن اقدام نمود.

نکات پایانی در خصوص دعوای پرداخت بدهی های ملک

به طور کلی مسئولیت پرداخت بدهی های ملک از قبیل مالیات، عوارض، قبوض امتیازات و … با شخصی است که ملک در مالکیت او قرار داشته یا از منافع آن استفاده می کند. به هر دلیلی مالکیت ملک به دیگری انتقال یابد، مسئولیت پرداخت بدهی های ملک همچنان با کسی است که هزینه ها در زمان مالکیت او ایجاد شده است. برای مثال اگر معلوم شود در زمان انعقاد قرارداد، برای ملک بدهی هایی موجود بوده که خریدار از آنها بی خبر بوده است، مالک سابق مسئول پرداخت بدهی های ملک خواهد بود. همانطور که گذشت، در صورتی که مالک سابق از پرداخت بدهی های ملکی خودداری نماید، مالک جدید می تواند بر علیه او در دادگاه حقوقی دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک طرح کند.

منبع : چگونگی مسئولیت مالک نسبت به پرداخت بدهی های ملک

وینکل بازدید : 25 شنبه 14 آبان 1401 نظرات (0)

در نوشتار حاضر، به بررسی انواع مشاوره حقوقی و وظایف مشاور حقوقی می پردازیم. منظور از مشاور حقوقی (legal adviser)، کسی است که به سبب دانش آموخته بودن در رشته حقوق یا داشتن دانش تخصصی خاص در این زمینه، مسائل حقوقی مشاوره گیرندگان را می شنود و راهکارهای قانونی برای حل مشکلات آنها ارائه می دهد. برخی ممکن است در نگاه اول مشاور حقوقی را با وکیل دادگستری اشتباه گیرند، ولیکن معنای این دو با یکدیگر متفاوت است. اصلی ترین تفاوت میان مشاور حقوقی و وکیل دادگستری در این است که وکیل دادگستری به اعتبار انعقاد عقد وکالت، دارای سمت است و می تواند در دادگاه مستقیماً مداخله کند. این در حالی است که مشاور حقوقی دارای سمت نیست و تنها مانند آموزگاری، در خصوص موضوع اظهار نظر کرده و راهنمایی های لازم را به مشاوره گیرنده ارائه می دهد.

انواع مشاوره حقوقی

امروزه معمولاً مشاوره حقوقی به دو شیوه حضوری و غیر حضوری انجام می گیرد. شیوه حضوری مشاوره حقوقی با مراجعه به دفاتر وکالت و موسسات حقوقی و گفتگوی رو در روی مشاوره گیرنده و مشاوره دهنده صورت می پذیرد. در مقابل با توجه به گستردگی راه های ارتباط از راه دور از قبیل اینترنت، ماهواره، تلفن و … شیوه غیر حضوری استفاده از خدمات و وظایف مشاور حقوقی روز به روز در حال افزایش است. هرچند برخلاف وکالت در دادگستری، ارائه مشاوره حقوقی مستلزم دارا بودن پروانه وکالت نیست، ولیکن معمولاً مشاوره حقوقی توسط وکلای دادگستری انجام می گیرد. برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی به شیوه غیر حضوری کافی است به سایت کانون وکلای دادگستری هر استان وارد شد. در سامانه های اینترنتی کانون های دادگستری نام، نشانی و شماره تلفن وکلای عضو کانون وکلا، در دسترس بازدیدکنندگان سایت قرار دارد.

علاوه بر این یکی دیگر از شیوه های استفاده از خدمات مشاوره حقوقی به صورت غیر حضوری، مراجعه به سامانه های جست و جوی وکیل است. در چنین سامانه های اینترنتی، معمولاً وکلا با توجه به میزان تحصیلات، رشته و گرایش تحصیلی، محل فعالیت و …. گروه بندی می شوند. در نتیجه با توجه به موضوعاتی که مشاوره گیرندگان می خواهند برای حل آنها مشاوره حقوقی بگیرند، می توانند وکلای متخصص و مجرب در هر زمینه حقوقی را به صورت مجزا به عنوان مشاور حقوقی برگزینند.

وظایف مشاور حقوقی شرکت

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، وظایف مشاور حقوقی با توجه به مولفه هایی مثل شخصیت مشاوره گیرنده، موضوع حقوقی مورد مشاوره و … تعیین می گردد. از نظر شخصیت مشاوره گیرنده، مشاوره حقوقی ممکن است نسبت به شخص حقیقی یا حقوقی انجام پذیرد. منظور از شخص حقیقی، انسان است که به مناسب انسان طبیعی بودن از حقوق گوناگونی مثل حق آزادی جسم، حق انتخاب شغل و … برخوردار است. در مقابل منظور از شخصیت حقوقی، یک شرکت، موسسه، سازمان و … است که جدای از تشکیل دهندگان آن مطابق با قانون مورد حق و تکلیف قرار می گیرد. مشاور حقوقی شرکت، حقوقدانی است که برای بهبود بازدهی شرکت در زمینه هایی مثل وصول مطالبات، ثبت علائم تجاری و … مشاوره حقوقی ارائه می دهد.

وظایف مشاوره حقوقی شرکت با توجه به این که طرف مشاوره گیرنده شخصیت حقوقی دارد، از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. معمولاً شرکت ها مورد قانونگذاری های خاص و بوروکراسی های اداری وسیعی قرار می گیرند. برای مثال به موجب قانون ثبت شرکت ها مصوب سال ۱۳۱۰، کلیه شرکت های بازرگانی که در ایران تاسیس شده یا در ایران مشغول به فعالیتند، باید در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسند. بر اساس قانون تجارت، شرکت ها اصولاً توسط هیات مدیره و مدیر عامل اداره می شوند. هیات مدیره را اعضای مجمع عمومی انتخاب می کنند. در نتیجه از جمله موضوعاتی که شرکت ها در زمینه آن از مشاور حقوقی استفاده می کنند، ثبت شرکت است.

اصلی ترین وظایف مشاوره حقوقی در شرکت

اصلی ترین وظایف مشاور حقوقی ثبت شرکت از قرار زیر است:

  • ارائه راهنمایی های قانونی برای انتخاب نام شرکت، میزان سرمایه شرکت، تنظیم اساسنامه و سایر اسناد  مقررات در بدو تاسیس شرکت.
  • ارائه راهنمایی ها و راهکارهای حقوقی برای بهبود عملکرد شرکت در زمینه افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها.
  • بررسی مطالبات و بدهکاری های شرکت و تهیه راهکارهای قانونی برای وصول مطالبات و تادیه دیون شرکت.
  • یکی دیگر از وظایف مشاور حقوقی که برای شرکت کار می کند، تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارائه راهکارهای قانونی برای بهره مندی از بخشودگی های مالیاتی و جلوگیری از جریمه های مالیاتی است.
  • در مواردی که به موجب قانون می بایست یک شرکت انحلال یابد، یکی از وظایف مشاور حقوقی ارائه راهنمایی ها و راهکارهای قانونی برای تصفیه امور شرکت و پرداخت سود شرکا است.

مشاوره حقوقی برای سایر اشخاص حقوقی

علاوه بر شرکت های بازرگانی که به موجب ماده ۲۰ قانون تجارت بر هفت نوع تقسیم می شوند، مشاوره حقوقی برای دیگر اشخاص حقوقی از قبیل شهرداری ها، بانک ها، بیمارستان ها و … نیز رواج دارد. با توجه به نوع شخصیت حقوقی که هر کدام از موسسات و سازمان های مذکور دارند، وظایف مشاور حقوقی نیز متفاوت است. از جمله وظایف مشاور حقوقی شهرداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی عملکرد شهرداری و تطبیق آن با قوانین تصویب شده در این موضوع، از قبیل قانون شهرداری مصوب سال ۱۳۳۴.
  • ارائه راهکار های قانونی لازم برای پرداخت مطالبات کارکنان شهرداری.
  • بررسی حقوقی گزارشات کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری جهت اطمینان از رعایت مقررات قانونی.
  • نظارت بر فعالیت سازمان های وابسته به شهرداری مثل سازمان نظام مهندسی.
  • بررسی اوراق صادر شده توسط شهرداری از قبیل پروانه ساخت، جریمه های ساخت و …

وظایف مشاور حقوقی بانک

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، یکی دیگر از انواع شخصیت های حقوقی مشاوره گیرنده، بانک ها هستند. به طور کلی وظایف مشاور حقوقی بانک طبق قوانین جاری مطابق با موارد زیر است:

  • اشراف بر رعایت قانون پولی و بانکی کشور در بانکی مورد مشاوره حقوقی است.
  • ارائه مشاوره حقوقی در زمینه موضوعات مربوط به اعطای تسهیلات بانکی، از قبیل پرداخت وام و … .
  • ارائه راهنمایی ها و راهکار های قانونی برای وصول مطالبات بانک از مشتریان بد حساب.
  • بررسی میزان درآمد های بانک و میزان حقوق، دستمزد و پاداش کارکنان بانک.
  • ارائه راهکارهای قانونی مناسب در مواقعی که بانک از طرف یکی از مشتریان مورد شکایت در مراجع قضایی و غیر قضای واقع می شود.

وظایف مشاور حقوقی بیمارستان

به طور کلی بیمارستان ها به دو گروه عمومی (دولتی) و خصوصی تقسیم می گردند. بیمارستان ها معمولاً توسط هیات امنا اداره می شوند. طبق قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و همچنین قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹، پزشک در مورد معالجاتی که انجام می دهد، در برابر بیمار یا اولیای دم وی مسئول است. مسئولیت پزشک در قبال بیمار در صورتی محرز است، که ثابت شود پزشک در معالجاتی که نسبت به بیمار انجام می دهد مرتکب تقصیر شده است. تقصیر اعم از تعدی و تفریط به معنای انجام دادن کاری که نمی بایست و انجام ندادن کاری که می بایست انجام می گردیده است. امروزه بسیاری از پرونده های کیفری و حقوقی مطروحه در محاکم دادگستری در مورد تقصیرات پزشک است. مشتکی عنه اغلب این پرونده ها پزشک و بیمارستان است. از همین مقدمه، ضرورت وجود مشاور حقوقی برای پزشک و بیمارستان روشن می شود.

وظایف مشاور حقوقی بیمارستان، معمولاً بررسی پرونده پزشکی بیمارانی است که از بیمارستان شکایت نموده اند. در این بررسی مشاور حقوقی از یک سو تلاش می کند تا اقداماتی که پزشک برای معالجه بیمار ترتیب داده است را از حیث رعایت اصول پزشکی بررسی کند. مشاور حقوقی در این خصوص راهنمایی ها و راهکار های قانونی را جهت مبرا شدن از مسئولیت ارائه می دهد. چنین پرونده هایی معمولاً در بردارنده نظریه پزشکی قانونی در خصوص وجود رابطه علیت میان معالجه پزشک و آسیب وارده می باشد. معمولاً مهمترین موضوع در خصوص پرونده تقصیر پزشکی، اثبات رابطه علیت(سببیت) میان رفتار پزشک و آسیب های وارده به بیمار است. از جمله دیگر وظایف مشاور حقوقی پزشک، بررسی رابطه سببیّت در ایجاد آسیب است.

وظایف کارشناس حقوقی جهاد کشاورزی

در سازمان ها و موسسات دولتی مثل ادارات زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی، بخشی تحت عنوان اداره حقوقی، موضوعات حقوقی مطروحه برای موسسه را پیگیری می کند. وظایف کارشناس حقوقی جهاد کشاورزی به عنوان یکی از کارکنان اداره حقوقی جهاد، از قرار زیر است:

  • دفاع، پاسخگویی و پیگیری کلیه دعاوی از قبیل دعاوی حقوقی یا کیفری مطروحه لَه یا علیه سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه آن.
  • اقامه دعوا، اعم از کیفری یا حقوقی در مراجع صلاحیت دار (مراجع قضایی یا اداری) بر علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مثل شرکت ها.
  • وصول مطالبات سازمان جهاد کشاورزی.
  • دریافت اسناد مربوط به مالکیت اموال منقول و غیر منقول سازمان.
  • پاسخگویی نسبت به استعلامات ثبتی در مورد اموال سازمان.
  • انجام وظایف مشاور حقوقی نسبت به کلیه ادارات و سازمان های زیر مجموعه وزارت جهاد و کشاورزی.

وظایف مشاور حقوقی پروژه

در اینجا به بررسی وظایف مشاور حقوقی پروژه می پردازیم. اصولاً مشاورین حقوقی خدمات خود را به اشخاص حقوقی مثل شرکت ها، به موجب انعقاد قرارداد مشاوره ارائه می دهند. روابط میان شخص حقوقی مشاوره گیرنده با مشاور حقوقی طبق ماده ۱۰ قانون مدنی تابع اصل آزادی قرارداد هاست. بنابراین طرفین می توانند در قرارداد مشاوره در مورد موضوع مورد مشاوره، وظایف مشاور حقوقی، وظایف مشاوره گیرنده و … توافق نمایند. در نتیجه معمولاً قرارداد های مشاوره حقوقی به صورت پروژه ای انعقاد می یابند. برای مثال یک شرکت ساختمان سازی، در مورد مسائل حقوقی پروژه ای خاص، با مشاور حقوقی، قرارداد می نویسد. اصلی ترین وظایف مشاور حقوقی پروژه می بایست در قراردادی که میان طرفین انعقاد می یابد، تعیین گردد. در چنین مواردی حیطه موضوعاتی که در مشاوره حقوقی مورد بحث قرار می گیرد، محدود بوده و مشاوره حقوقی به صورت خاص و تنها در مورد موضوع از پیش تعیین شده انجام می شود. در نتیجه برای مثال اگر برای شرکت ساختمان سازی مذکور، مسئله ای حقوقی خارج از پروژه مثل خطر ورشکستگی مطرح گردد، مشاور حقوقی الزامی به پاسخگویی و ارائه راهکار در خصوص مسائل حقوقی خارج از پروژه نخواهد داشت.

نکات پایانی در خصوص مشاوره حقوقی

هر چند مشاور حقوقی مداخله مستقیم در اقدامات حقوقی که از طرف مشاوره گیرنده انجام می گیرد ندارد، ولیکن در قبال راهنمایی ها و مشاوره هایی که ارائه می دهد، مسئولیت حقوقی دارد. بنابراین اگر ثابت شود مشاور حقوقی بدون آگاهی تخصصی نسبت به موضوع اقدام به مشاوره خلاف واقع کرده، و از این خاطر، خسارتی به مشاوره گیرنده رسیده باشد، مطابق با قانون مسئولیت مدنی، مشاور حقوقی ضامن خسارات وارده می باشد. در پایان بر این نکته تاکید می شود که مشاوره حقوقی به معنای اعطای وکالت به شخص مشاوره دهنده نیست. وکالت در دعاوی مستلزم مداخله مستقیم و انجام اقدامات قانونی به نمایندگی از موکل است. در حالی که مشاور حقوقی تنها راهکارهای قانونی ارائه می دهد، و ان مشاوره گیرنده است که به عنوان اصیل، تصمیم گیرنده نهایی در مورد اعمال قانونی است که انجام می دهد.

منبع : مروری بر وظایف مشاور حقوقی در حقوق ایران

وینکل بازدید : 32 پنجشنبه 12 آبان 1401 نظرات (0)

آب را می توان مهم ترین و اصلی ترین نوشیدنی که در طول روز از آن استفاده می کنیم به شمار آورد. این روز ها برخی از شرکت ها در ساختار این نوشیدنی نیز تغییراتی داده اند و به قول آن را غنی کرده اند ، اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

از باشگاه که بیرون آمدم، تشنه ام بود. خواستم آب بخورم ولی طبق معمول آب سردکن باشگاه خراب بود. رفتم از بوفه دانشگاه آب معدنی بخرم. از همیشه گران تر بود…

به شوخی گفتم:«گاه آب طلاست؟» جوان صاحب بوفه جواب داد: «این با قبلی ها فرق داره، مخصوص ورزشکارهاست، اکسیژن داره». راست می گفت، روی برچسب بطری هم همین عبارت به چشم می خورد. نمی دانستم میزان اکسیژن در آبی که می خوریم و به معده می رود، چه ارتباطی به مقدار اکسیژن در دستگاه گردش خون دارد. جسته و گریخته آگهی ها و تبلیغاتی در این باره می دیدم ولی هیچ وقت توضیحی درباره مکانیسم این تاثیر ندیده بودم. در جستجوهای اینترنتی هم به جز صفحات تبلیغاتی درباره آب های غنی شده با اکسیژن، فقط یک خبر کوتاه درباره سخنرانی یک متخصص جراحی قفسه سینه ساکن آلمان درباره روش ابداعی و تجربی اش در استفاده از آب غنی شده با اکسیژن وجود داشت. در این خبر کوتاه، بدون اشاره به مکانیسم این فرآیند، درباره تاثیر مثبت درمانی اکسیژن محلول در آب بر بدن انسان صحبت شده بود بنابراین تصمیم گرفتم تا این موضوع را با چند نفر از متخصصان رشته های مختلف و مرتبط مطرح کنم. آنچه در ادامه می خوانید، چکیده ای از نظرات متخصصان درباره «آب غنی شده با اکسیژن» است.

با توجه به اینکه آب (چه با اکسیژن و چه بدون اکسیژن) بخشی از آشامیدنی های روزمره است، ابتدا با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی صحبت کردم. دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظرات جالبی در این مورد دارد:

«در دنیای امروز، تجارت وجه مهمی از تهیه و تولید موادغذایی را تشکیل می دهد و اینکه تولیدکنندگان محصولات غذایی گوناگون، با ترفندهای مختلف سعی کنند به نوعی کیفیت و برتری محصول خود را به اثبات برسانند، عیب نیست. در تبلیغ بسیاری از محصولات غذایی ای که از خواص درمانگری آنها صحبت می شود، تمام تمرکز بر بیان نتایج یک تحقیق نه چندان معتبر و مستحکم است و از این رو نمی توان به آنها اعتماد کرد.

آنچه از منابع علمی معتبر و قابل استناد در حوزه علوم تغذیه می توان به آن استناد کرد، مطلبی است که در کتاب اصول تغذیه کراوس درباره خواص اکسیژن محلول در آب به چشم می خورد. در این مطلب ۳ خاصیت مهم برای اکسیژن محلول در آب مطرح شده است؛ اول اینکه باعث تولید کمتر اسید لاکتیک می شود، دوم اینکه می تواند متابولیسم هوازی را افزایش دهد و سوم اینکه باعث افزایش توانایی ورزشکاران می شود.

باید توجه داشته باشیم که در کتاب کراوس به هیچ وجه به مکانیسم اثر اکسیژن در دستگاه گوارش اشاره نشده و حتی مقادیر مورد نیاز و استاندارد ذکر نشده است و به نظر می رسد تحقیق های وسیع و کامل تری موردنیاز است. آنچه امروز درباره مکانیسم های فرآیند تاثیر اکسیژن محلول در آب بر سلامت افراد مطرح می شود، بیشتر بر اساس حدس ها و تجربه های آماری ای است که در این باره وجود دارد.»

بیشتر شبیه فرضیه است

جهت مشاهده انواع ویلچر فوق سبک کربوران کلیک کنید

برای آگاهی بیشتر، با دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس هم گفت وگو کردیم:

«براساس مستندات علمی امروز، جذب اکسیژن در دستگاه تنفس و ریه ها انجام می شود و دستگاه گوارش نمی تواند نقشی در این مورد داشته باشد. هنوز هیچ منبع معتبر علمی ای به طور دقیق در این مورد اظهارنظر نکرده است. نکته دیگر اینکه اکسیژن حلالیت چندانی در آب ندارد و نمی توان حجم زیادی از آن را در آب حل کرد. از سوی دیگر، ترکیب اکسیژن با آب نیز از لحاظ منطقی عملی نیست چون با این کار ماده جدید آب اکسیژنه به دست می آید که نه فقط برای انسان مفید نیست بلکه ضرر هم دارد. حال باید دید این میزان کم اکسیژن حل شده در آب، حتی در صورت جذب از طریق دستگاه گوارش، تا چه میزان برای فرد بازده خواهد داشت. اولین بار افزودن اکسیژن به آب، به شکل تجربی برای بیماران در آستانه جراحی قلب به کار گرفته شد و به تدریج برخی تولیدکنندگان آب های معدنی نیز این کار را انجام دادند. البته این محصول هنوز هم حجم قابل ملاحظه ای از تولید نوشیدنی های دنیا را به خود اختصاص نداده است و فقط چند شرکت آن را تولید می کنند. عبارت «غنی شده با اکسیژن» برای آب آشامیدنی بیشتر استفاده از کلمات است. ضمن اینکه افزودن اکسیژن به آب آشامیدنی با وجود تبلیغاتی که درباره آن انجام می شود، بیشتر بر مبنای مشاهده های تجربی انجام شده و هنوز مکانیسم ثابت شده ای برای آن وجود ندارد، بنابراین می توان گفت که تاثیر اکسیژن محلول در آب بر سلامت بدن، بیشتر شبیه یک فرضیه است.»

هر ادعایی را نباید آسان قبول کرد

اگرچه آب حاوی اکسیژن محلول، یک محصول آشامیدنی است اما در هر حال موضوع مطرح شده، درباره جذب اکسیژن از طریق رگ های اطراف دستگاه گوارش است. به همین دلیل با دکتر بابک شریف کاشانی، متخصص قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری در این مورد گفت وگو کردیم:

«هر روز در دنیا راه های مختلفی برای تامین اکسیژن به خصوص برای بیماران دچار مشکلات تنفسی و مبتلایان به بیماری های قلبی ـ عروقی مطرح می شود. مثلا در برخی کشورها مانند ژاپن، فضاهایی با نام «اکسیژن بار» طراحی شده که افراد می توانند برای استنشاق اکسیژن به آنجا مراجعه کنند. این روش و روش های شبیه به آن برای ایجاد یک محیط مناسب تر برای بیماران طراحی شده اند، اما در هیچ یک از این روش ها، بحث جذب اکسیژن به صورت خوراکی مطرح نبوده است و براساس مستندات علمی ای که تاکنون وجود داشته، تمام جذب اکسیژن بدن از طریق سیستم تنفسی انجام می گیرد. اگر آمار و مستنداتی هم درباره جذب اکسیژن در دستگاه معده ای ـ روده ای وجود دارد، حتما باید ارائه شود تا بحث در این باره به شکل علمی باشد. ادعاهایی که صحت علمی آنها هنوز مشخص نشده است، نمی تواند مبنای مصرف و عرضه یک محصول باشد. در سال های گذشته نیز شاهد چنین ادعاهایی بوده ایم و بحث درباره آب درمانی و خواص آن بالا گرفته بود. در آن سال ها نام یکی از همکاران که در آمریکا پیرامون این موضوع فعالیت می کرد، بسیار بر سرزبان ها افتاد. کار به جایی رسید که حتی نظریاتی در مورد مصرف آب طی ۴۰ روز متوالی و تاثیر آن در درمان مطرح شد. ادعای این پزشک مبنی بر اینکه آزمایش هایی در آمریکا انجام داده است، دروغ نبود ولی انجام این آزمایش ها، دلیلی بر تایید آن نظریات هم نبود. علوم تجربی در تمام شاخه ها، با علومی مانند ریاضی تفاوت دارد. معادلات در علوم تجربی گاهی در شرایط مختلف بیش از یک جواب دارد. شاید همین اکسیژن محلول در آب، حتی اگر بپذیریم که خاصیت درمانی دارد برای گروهی از افراد حتی مضر هم باشد. به طور قطع باید در این زمینه تحقیقات علمی و پژوهش های کامل تری انجام داد تا از شکل یک ادعای تجربی صرف، به صورت یک بحث علمی درآید.»

این نوشیدنی، دارو نیست

چون در هر حال متولی موادغذایی و آشامیدنی در کشور، وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست، نظر دکتر آزاده صفرچی، مدیر کل نظارت بر محصولات آشامیدنی و غذایی سازمان غذا و دارو را نیز در مورد آب های معدنی حاوی اکسیژن محلول که به تازگی وارد بازار داخلی ما شده اند، جویا شدیم:

خانم دکتر! آب های حاوی اکسیژن محلول برای مصرف آشامیدنی با چه بررسی هایی وارد بازار کشور شدند؟

جهت مشاهده انواع تب سنج کلیک کنید

این نوع محصولات مختص کشور ما نیستند و در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهایی مثل آلمان و اتریش که در زمینه تولید آشامیدنی های مربوط به ورزشکاران پیشگام هستند، تولید می شوند. در حال حاضر ۲ شرکت ایرانی (یکی برای تولید و دیگری برای واردات) در این زمینه اقدام کرده اند که با توجه به بررسی های انجام شده مبنی بر بی ضرر بودن آنها برای سلامت افراد و رواج مصرف این محصولات در کشورهای دیگر، به آنها مجوز داده شد.

یعنی مجوز فقط بر مبنای بی ضرربودن اکسیژن محلول در آب اعطا شده و خاصیت درمانی در نظر گرفته نشده است؟

به طور کلی مجوزهای اعطا شده به وسیله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر مبنای خواص درمانی مواد غذایی نیست و آنچه در نظر گرفته می شود، صرفا سلامت و بهداشت آنهاست. شرکت های تولیدکننده نیز فقط اجازه درج عنوان ماده موردنظر را در فهرست و جدول ترکیب های آن ماده غذایی دارند و نباید روی محصول خود به خواص درمانی اشاره کنند. حتی اگر این ادعاها ثابت شوند نیز تولیدکننده اجازه درج آن را روی محصول نخواهد داشت.

چرا؟

این یک موضوع بسیار ساده است. هدف ما در این بخش، نظارت بر مواد آشامیدنی و غذایی است و اگر تولید کننده بخواهد خواص درمانی محصول خود را مطرح کند، آن محصول دیگر از حوزه موادغذایی و آشامیدنی خارج می شود و نظارت های دارویی را می طلبد. آنچه در مورد آب های معدنی اکسیژن دار نیز مطرح شده، گزینه هدف را روی ورزشکاران قرار داده است نه بیماران.

اما تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم این محصولات بر خاصیت درمانی آنها نیز تاکید می کند.

چنین موضوعی از نظر ما به هیچ وجه پذیرفته نیست و اگر در مورد ادعاهای درمانی و پزشکی این محصولات و تبلیغات آنها مستنداتی وجود داشته باشد، این موضوع از لحاظ قانونی، قابل پیگیری خواهد بود. البته همان طور که می دانید، پیگیری تخلفات تبلیغاتی در حوزه پزشکی، بیشتر مربوط به سازمان نظام پزشکی و وزارت ارشاد است و ما در این بخش فقط یک نماینده برای نظارت داریم.

با توجه به بار مثبتی که هر دو کلمه «آب» و «اکسیژن» دارند، فکر نمی کنید نام محصول، مصرف کنندگان آن را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی باعث فروش شود؟

قطعا مصرف کنندگان یک ماده غذایی یا آشامیدنی برای انتخاب محصول موردنظر خود باید علاوه بر نام محصول به موارد دیگری مانند مواد تشکیل دهنده و تاریخ تولید و انقضای آن نیز توجه کنند. استفاده از یک ماده غذایی تنها با اتکا به نام آن نمی تواند توجیه چندان مناسبی باشد. در کل آنچه سازمان غذا و دارو برای موادغذایی و آشامیدنی می تواند در نظر بگیرد، رعایت استانداردها از نظر سلامت و بهداشت محصول تولید شده است و افراد باید در انتخاب های خود آگاهانه تر عمل کنند.

منبع: نکاتی مهم در مورد آب های غنی شده

وینکل بازدید : 35 پنجشنبه 12 آبان 1401 نظرات (0)

دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی یکی از دعاوی بسیار رایج و مطرح در حوزه املاک بخصوص آپارتمان و خانه های مسکونی جدید التاسیس است. این دعوا از جمله دعواهای غیر مالی است و دادگاه ذی‌صلاح جهت رسیدگی به آن دادگاه نزدیک به محل قرارگیری ملک است.

شرایط ایجاد دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

دعوی الزام به صورت مجلس تفکیکی تحت شرایط خاصی قابل تنظیم است. به همین دلیل در رابطه با املاکی که دارای سند مالکیت باشند طرح چنین دعوایی امکان پذیر نخواهد بود. به طور کلی این نوع دعوا تنها زمانی قابل تنظیم است که پیش تر سند مالکیت برای ملک مورد نظر صادر نشده باشد. زیرا املاکی که دارای سند مالکیت هستند بر اساس قانون طرح دادخواست صورت مجلس تفکیکی برای آن ها غیر قابل پیگیری است.

همچنین ببینید بهترین وکیل دعاوی ملکی

هدف از طرح دعوای الزام

به طور کلی افراد با طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی اهدافی را دنبال می کنند که عبارت‌اند از:

●       تنظیم تفکیک نامه میان مالکین مشاعی.

●       به فروش رساندن قطعات مفروزی.

●       کمک به صدور مالکیت قطعات مفروزی.

نحوه طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

زمانی که یکی از طرفین درباره اخذ صورت مجلس تفکیکی کم‌کاری کند طرف مقابل می تواند اقدام به طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی کند. برای انجام این کار لازم است ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کرد و دادخواستی در همین رابطه تنظیم و آن را به دادگاه تسلیم کرد. در متن دادخواست یکی از طرفین به عنوان خواهان و طرف دیگر به عنوان خوانده معرفی می شوند. سپس طرفین دعوا در تاریخ و زمان مشخصی به دادگاه فراخوانده می شوند.

لازم به ذکر است که اگر ملک مورد مناقشه دارای چندین مالک باشد باید همگی آن ها در دادگاه حضور پیدا کنند. به این معنی که دعوای مذبور باید از سوی تمام مالکان ملک طرح گردد. بنابراین اگر شخص خواهان تنها نام آخرین و یا یکی از مالکان را در متن دادخواست قید کرده باشد دعوای مورد نظر از طرف دادگاه رد می شود.

دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی بعد از طی مراحل مقدماتی به طور جدی در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد. سپس بر اساس مدارک و ادله های ارائه شده دادگاه رأی نهایی را صادر می کند.

اقدام مؤثر در جلوگیری از طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

بهترین کار جهت جلوگیری از طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی اخذ صورت مجلس تفکیکی از دفتر ثبت اسناد است. به این ترتیب که پس از آنکه ساختمانی با تعداد واحدهای مشخص بنا شد لازم است نسبت به اخذ تأییدیه مهندس ناظر اقدام کرد. با گرفتن تائیدیه مهندس ناظر می توان عملاً و به طور قانونی گواهی پایان کار را از شهرداری اخذ کرد. حال اگر ساختمان احداث شده شخصی باشد و همچنین در محدوده قانونی شهر باشد باید بر اساس ماده قانونی ۱۰۱ شهرداری ها و همچنین سند مالکیت خود اقدام کرد. البته در خصوص آپارتمان ها مسئله اندکی متفاوت خواهد بود و آنچه که حائز اهمیت است پایان کار شهرداری است. به این معنی که عمل تفکیک طبق قانون آپارتمان ها انجام می گیرد.

در مرحله بعدی جهت جلوگیری از طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی مالک ملکی که از لحاظ مالکیت شخصی است باید نقشه تفکیکی را به دفتر اسناد تقدیم کند. سپس درخواست صورت مجلس تفکیکی کند. همچنین اگر ملک آپارتمانی باشد باید مالکین و یا مالک گواهی پایان کار را به دفتر ثبت اسناد رسمی ارجاع دهند و خواهان صورت مجلس تفکیکی درباره ملک خود شوند. در مرحله بعدی کارشناس از ملک بازدید کرده و اقدام به قید مشخصات بخش های مختلف هر واحد و مشاعت آن می کند. سپس مشاهدات و تحقیقات خود را در قالب پرونده ای کامل به اداره ثبت اسناد تسلیم می کند تا حکم صورت مجلس تفکیکی صادر شود. بعد از صدور حکم، مالک یا مالکان ملک اقدام به تنظیم تفکیک نامه می کنند و آن را امضاء می کنند و این به معنی مشخص شدن سهم هر مالک و جلوگیری از بروز طرح دعوای مربوطه است.

مدارک لازم برای طرح دعوای صورت مجلس تفکیکی

برای تهیه دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی ابتدا باید مشخصات شخصی و هویتی فرد درخواست کننده و مدارک مثبت مالکیت ملک مانند سند تعهد و مبایعه نامه یا بیع و انتقال تهیه شوند. سپس آن ها را ضمیمه دادخواست کرده و به مراجع قضایی ارجاع داد. بهتر است یادآور شویم که طرح این نوع دعوا تنها در مورد املاکی خواهد بود که از قابلیت افراز و تفکیک برخوردار باشند.

نکات طلایی در خصوص دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

پیش تر نیز شرح دادیم که تهیه و تنظیم دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی تحت شرایط خاصی امکان پذیر است. حال علاوه بر شرایط یاد شده لازم است چندین نکته مهم و اساسی در رابطه با آن مورد توجه قرار بگیرند که مهم ترین آن ها عبارت‌اند از:

●       در صورت مجلس تفکیکی یا همان سند تفکیکی تنها ویژگی های اربعه که شامل شمال، جنوب، شرق، غرب می شوند برای هر واحد یا ساختمان لحاظ می شوند.

●       در صورت مجلس تفکیکی مالکیت اختصاصی واحدها در نظر گرفته نمی شود.

●       برای طرح دعوای مربوطه باید گواهی پایان کار ساختمانی که از شهرداری منطقه قابل اخذ است را در دست داشت.

●       در صورت در دسترس نداشتن گواهی پایان کار شخص خواهان یا همان متقاضی طرح دعوا می تواند صورت مجلس تفکیکی از دادگاه ذی‌صلاح طلب کند.

●       تنظیم صورت مجلس تفکیکی به نوعی پیش نیاز و مقدمه اخذ تقسیم نامه و تنظیم سند رسمی است.

●       دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را می توان ضمن طرح دادخواست مربوطه درخواست کرد.

●       گرفتن تائیدیه شهرداری جهت اخذ صورت مجلس تفکیکی لازم و ضروری است.

● برای اراضی و املاکی که در خارج از حریم شهری واقع شده اند باید طبق آئین نامه اراضی جهت تفکیک و صدور الزام به دریافت صورت مجلس تفکیکی آن ها اقدام کرد. در غیر این صورت مسئله تفکیک غیر قابل اجرا خواهد بود.

● تفکیک ملک یا املاک بخصوص بناهای مسکونی در اداره ثبت اسناد بر اساس دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها انجام خواهد شد.

کلام پایانی:

دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی را می توان به کمک یک وکیل با تجربه تنظیم کرد و سپس آن را در مراجع قضایی مورد پیگیری قرار داد. به طور حتم وکلای متخصص ملکی در این حوزه قادرند در مدت زمانی اندک دعواهای حقوقی از این دست را به نتیجه برسانند.

تعداد صفحات : 40

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 394
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 99
  • بازدید ماه : 324
  • بازدید سال : 9,753
  • بازدید کلی : 39,186